vrijdag 9 augustus 2024

Uit eten in Engeland deel 2

Na Windermere, waar we pizza's aten, gingen we naar York. We verbleven er twee nachten, dus 2 avonden uit eten, dachten we. Daar zouden we 2x in een vegan restaurant eten.
Het was warm in York, net nog geen 30 graden, maar wel te warm naar onze smaak. We hadden een restaurant in het centrum op het oog, vlakbij de Shambles, het nauwe straatje met overhangende huizen dat in de Harry Potter films de Wegisweg heet. Maar wat bleek? Het vegan restaurant bestond niet meer!
We waren hevig teleurgesteld. Moe van de reis en onze wandeling door York en bevangen door de warmte, we kochten daarom crackers en tomaten in de supermarkt en combineerden die in onze hotelkamer met nootjes, want we hadden schoon genoeg van onze mislukte zoektocht naar gezond en vegan voedsel. Later op de avond appte mijn schoonzoon een adres van Orchid, een vegan restaurant in de buurt van het station. Dat gingen we de volgende dag proberen.

Vegan eten in Orchid
Het eten was er heerlijk!
We kozen voor een tofu gerecht met diverse groenten, tempeh met een heerlijke saus (ze noemen het vegan beef) en noedels met wat groenten en chocoladetaart met karamel toe.
Ik maakte pas foto's toen er al wat uit de schotels genomen was, maar dat is niet anders. Zie hiervoor de foto die ik van alles genomen heb.

Tofu met diverse groenten, volgens de kaart: King oyster mushroom, crab mushroom, black fungus, broccolli,Chinese leaf, bamboo shoots and tofu.
Een overzicht van alle schotels in Orchid, behalve het nagerecht.

Gebakken noedels met wat bimi en taugé.

Knapperige tempeh en een heerlijke saus. Op de kaart: Orchid unique battered shredded vegan beef cooked in rich fruity OK sauce, served with tenderstem.
 

A vegan crisp bourbon

biscuit crumb topped with dark chocolate vegan cheesecake and spiralled with salted

caramelised biscuit sauce, finished with a rich chocolate ganache and spirals of salted

caramelised biscuit sauc


Na York ging de reis naar Londen. Daar aten we ook vegan. 1x in Mildred's, een dure hipstertent en 1x op een wat rustiger plek, Thenga, die al om 18.00 uur sloot, dus zorgden we dat we op tijd waren.

In het drukke Mildred's

Thenga
Vanuit het British Museum was het niet ver naar Thenga (bij King's Cross)

Bij Thenga aten we een volkoren roti met spinazie, aardappel, sla, pakora (verpakt in aluminium folie) en een dosa (een soort pannenkoekje) met groenten, pakora en chutney.
Er bij: een pittige salade met sla, bonen en tomaten, die voor ons helaas veel te pittig bleek te zijn.
Helaas was de groene saus op de foto niets voor mij, hoewel mijn dochter het met smaak opat. Voor mij smaakte het door de verse koriander die er in verwerkt was naar zeep, maar mijn dochter had daar helemaal geen last van.
Maar de roti en de dosa waren heerlijk!
Ter afsluiting namen we nog  wat hapjes en een muffin met blauwe bessen.

Wat nog rest, zijn de lunches, maar die kregen we in de trein, of kochten we in de supermarkt. Eén keer namen we fish & chips & mushy peas (is patat met erwtensaus). Waarbij ik de vis at en mijn dochter de patat met erwten. De vis was een soort uit de kluiten gewassen lekkerbekje, best lekker, maar wel véél.


12 opmerkingen:

  1. Heel goed mogelijk, Aaf. Dat is genetisch bepaald! De meeste mensen vinden koriander prima, maar een klein deel vindt het naar zeep smaken.
    Kennelijk heeft je dochter dat gen niet van jou meegekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me je teleurstelling van het verdwenen vegan restaurant levendig voorstellen, zeker als je moe en oververhit bent. Mooie oplossing hebben jullie gevonden Aaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me nog goed herinneren dat ik in Portugal voor het eerst koriander proefde. Ik dacht dus echt dat ze de borden niet goed afgespoeld hadden😀
    Later las ik dat je er ook overheen kon komen door het met regelmaat te blijven eten en dat heb ik dus gedaan. Nu is hetmijn favoriete kruid! Zoon heeft het gen geerfd en bij hem lijkt het niet te lukken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg al eerder in Nederland koriander op mijn bord. De zaadjes zijn voor mij eetbaar, maar korianderblad vind ik vreselijk. Ik bestel in voorkomende gevallen tegenwoordig een gerecht zonder de koriander.

      Verwijderen
  4. In Nederland kwamen we dat ook op de lunchkaart tegen Loaded Fries, maar die saus met vlees of kip en groente over de patat maakt het zo snel slap en dat vind ik eigenlijk zonder van een knapperig patatje. De erwtensaus zak de patatjes ook snel slap maken en ziet er dan ook niet zo aantrekkelijk uit, maar smaakte hopelijk beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op vakantie eten wij ook altijd een paar keer iets eenvoudigs uit de supermarkt: salade en nootjes, lekker fruit erbij. Is ook wat rustiger dan iedere dag buiten de deur.
    Mooie reis hoor, ik had zo mee gewild! Hebben jullie de treinreizen allemaal zelf uitgezocht en gepland?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben ook de enige in ons gezin die verse koriander tolereert. Vond het best grappig toen ik las dat het genetisch was, want mijn man komt dus uit een land waar echt niemand verse koriander eet. Het is er niet eens verkrijgbaar ,en om die reden heb ik het nu al een aantal jaren niet gegeten. Moet zeggen dat ik het ook niet mis ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt me allemaal heerlijk!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vroeger vaak naar Engeland op vakantie geweest en een keer naar Wales.
    Prachtige natuur (vooral in de Peak district). Wij en onze dochters vonden het pub eten meestal lekker, een paar keer vegetarische lasagne genomen waar je dan ook nog eens frietjes en een salade bijkreeg. Rare combinatie maar toch aten we het met smaak. Vegetarisch was toen geen enkel probleem, nu eet ik vegan en dat lijkt overal toch moeilijker om uit eten te gaan. In Nederland iets makkelijker dan hier in België.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het ziet er allemaal smakelijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik zat deze week met een tandenprobleem, 3 brackets van mijn spalk in de onderkaak waren afgebroken, de metalen spalk kon ik heen en weer laten dansen door mijn mond. Lastig eten want je wilt niet dat ie nog verder afbreekt.
    Je 'erwtensausje' inspireerde me, zacht en toch kruidig/hartig. Van doperwten dus een soepje van gemaakt en zo toch de overbruggingstijd naar de spoedbehandeling kunnen maken. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een ellende! Met zo'n tandenprobleem val je al snel terug op vloeibaar voedsel! Hopelijk heeft je soepje goed gesmaakt!

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.