zaterdag 10 augustus 2024

Ver beneden budget: mijn uitgaven voor levensmiddelen deze week

Ik kocht maar weinig deze week.
Ondanks dat ik niet uit eten ging en ook niet bij dochters at, gaf ik weinig uit.
Ik gebruikte nogal wat houdbare levensmiddelen die ik nog in voorraad had.

Waar ik vooral geld aan uitgaf waren groentes, in totaal 3726 gram, ruim 500 gram per dag!
Misschien heb je nog nooit van meiraapjes gehoord, maar ze zijn rauw heel lekker. Gekookt heb ik ze nog nooit gegeten. Ik kocht een doosje met 6. Er waren ook grotere, waar bij er 3 in een doosje zaten. Mijn ervaring met grotere meiraapjes is niet zo goed, dan zijn ze een beetje vezelig, een beetje verhout.

meiraapjes. Bron: veggiepedia

3 - 10 aug 24

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
6 bananen AH 1,55
3 grapefruits Lidl 2,39
350 gr hoemoes AH 2,15
cottage cheese, 200 gr Lidl 0,89
1/2 bio volkoren  zuurdesem brood@ Ecoplaza 1,70
444 gr broccoli* AH 0,79
1462 gram bloemkool* Plus 1,79
bio aubergine, 320 gr. * Plus 0,85
500 gram Roma tomaten  markt 1,00
500 gram meiraapjes markt 1,00
500 gram gele uien markt 0,50
magere kwark, 500 gram
Plus 1,05
Griekse yoghurt, 1 kg
Lidl 2,09
Snacks/ hapjes    
gevulde wijnbladeren, blik Lidl 1,69
Dranken   0,00
TOTAAL   19,44

14 opmerkingen:

  1. Geen vleesvervangers of peulvruchten of andere eiwithoudende voeding?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ijzeren voorraad of vriezer zijn vast nog niet leeg.

      Verwijderen
    2. Griekse yoghurt bevat eiwitten en de kwark waarschijnlijk ook.

      Verwijderen
    3. Ik at de tempeh die ik vorige week kocht en verder kookte ik met peulvruchten uit de voorraad. De vleesvervangers die ik vorige week kocht heb ik nog niet eens gebruikt.

      Verwijderen
    4. En ik kocht vorige week gerookte haringen, waarmee ik 6 keer een boterham belegde. Ook die bevatten veel eiwitten.

      Verwijderen
  2. Hoe gebruik je de meiraapjes?
    Ben wel benieuwd hoe je ze verwerkt in een maaltijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verwerk ze niet in een maaltijd, maar gebruik ze als hapje tussendoor. In plakjes, met wat hoemoes er op. Klik voor recepten op de link in de blog. Op veggiepedia staat wat je er mee kunt doen.

      Verwijderen
    2. Lekker hoor, meiraapjes! Gestoofd met appel, of geraspt in een salade, ik eet ze niet heel vaak, maar elke zomer wel een paar keer.

      Verwijderen
  3. Wij eten veel meiraap, het is één van de makkelijkst verkrijgbare en goedkoopste groenten bij ons. Ik verwerk ze in soepen, stoofgerechten, in de couscous enz. Op z'n Nederlands als avg heb ik ze nog nooit gegeten dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik vind ze lekker! Nog even en dan zijn ze weer in het seizoen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zag de rapen gisteren onder de niet geoogste raapstelen zitten. Zal ze eens gaan eten. Nog niet eerder gegeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verdraaid, ik heb ze. Vanavond de eerste geoogst.mik dacht dat ik knolrapen had geteeld. Maar aan de kleur te zien zijn het meirapen. Knolrapen vind ik lekker.

      Verwijderen
  5. meiraapjes zijn gekookt ook lekker met een beetje saus van maizena en melk met noodmuskaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb nog nooit van meiraapjes gehoord. Liggen ze onder deze naam in de winkel? Geartsje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie ze nooit in de supermarkt. Lang geleden kocht ik ze regelmatig in de natuurvoedingswinkel. Mijn huidige doosje kocht ik op de markt.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.