vrijdag 25 oktober 2024

Een uur extra dit weekend

Komend weekend stappen we weer over naar de wintertijd. De klok kan verzet. Op veel apparaten is dat tegenwoordig helemaal niet meer nodig. Mijn computer,  laptop, tv en horloge doen dit automatisch.
Alleen mijn klokken die op batterijen lopen en mijn wekker moeten verzet. 

Hoe moet die klok verzet? Officieel wordt het om drie uur ineens weer 2 uur 's nachts. Maar daar hoef je echt je bed niet voor uit. Blijf maar lekker slapen.  Die klok kan eerder of later verzet. 
En als je jonge kinderen hebt, kun je beter al wel eerder beginnen met eet- en slaaptijden verschuiven. 
Want kinderen hebben al snel last van jetlag!

Er was jarenlang discussie over het stoppen met zomer- en wintertijd.  Ik lees er nu helemaal niets meer over.
 Ik ben voorstander van altijd wintertijd,  zoals in mijn kindertijd. Pas toen ik 20+ was werd de zomertijd ingevoerd. 
Wat vind jij? 

10 opmerkingen:

  1. Misschien dat het nieuws er nu geen aandacht aan besteed omdat er veel te schrijven valt over andere zaken, zoals de Nederlandse en Amerikaanse politiek.
    Van mij hoeft die zomer/wintertijd niet, maar veel last heb ik er gelukkig ook niet van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind 't fijn zoals het nu is. Ik heb geen last van het uur van de verspringende tijd.

    Wel zie ik op tegen de korte, donkere dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier precies hetzelfde. Ik hou van de zomertijd. De klok een uur terug en om 5 uur 's middags donker vind ik vreselijk.

      Verwijderen
    2. Ik vind juist 's ochtends zo lang donker vreselijk.

      Verwijderen
    3. Het heeft geen enkel nut (meer), dat verspringen van de tijd. Het is bovendien slecht voor de gezondheid. Omdat ik een avondmens ben heb ik er veel last van in het voorjaar. Heerlijk dat het nu weer even normaal wordt....Kon het maar zo blijven!!

      Verwijderen
  3. Ik heb geen last van het verzetten van de tijd maar ze mogen het van mij afschaffen. Ik vraag me af of het echt wat oplevert en het scheelt een hoop gedoe, ik heb wel veel klokken die nog met de hand verzet moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit werd door Ella gezegd trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn man vroeg zich ook af waarom je eigenlijk amper meer discussie hoort over het afschaffen van de wintertijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb er geen last van maar van mij mag het afgeschaft worden. Zie er het nut niet van in. Maakt mij ook niet uit of ze dan voor altijd zomertijd of wintertijd kiezen.
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik ben dol op de lange lichte avonden in het voorjaar en de zomer. Weinig last van het uurtje eerder of later, maar van mij mag het altijd zomertijd zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.