zondag 12 juli 2009

Geld voor dochter

12/07/2009
Vier jaar geleden, toen mijn oudste dochter haar diploma kreeg van de middelbare school, heeft ze van mij een groot cadeau gehad: rijlessen. In eerste instantie had ik niet eens in de gaten hoe duur dat wel niet was. Dochter schoot niet zo erg hard op en had veel rijlessen nodig. Ook het rijexamen lukte niet snel. Toen ze in oktober 2006 haar rijbewijs dan eindelijk had, waren we bijna 3000 euro verder ;-) . Ik heb het destijds uitgerekend, het totaal was €2.875, – Een erg duur cadeau dus! Maar wel een investering waar je wat aan hebt. Ik heb er trouwens destijds ongeveer net zo lang over gedaan en ben net zo vaak gezakt voordat ik dat roze papiertje eindelijk had. Zo moeder zo dochter lijkt het wel. Dochter rijdt nu prima en ik ben erg blij met een extra rijder voor onze gezamenlijke vakantie in augustus. Heerlijk dat ik niet alles zelf hoef te rijden.
Achteraf, ruim een jaar geleden, vond oudste dochter dat het examencadeau wel erg veel geld had gekost en zei toe mij de helft weer terug te betalen. Daarvan kon ik dan mooi het diplomacadeau van haar zusje betalen. Maar wanneer en waarvan oudste dochter dat geld terug moest betalen was niet zo duidelijk. Ze is een arme, vertraagde student, ze studeert met plezier en het komt ook wel goed, maar ze ligt niet helemaal op schema, waarschijnlijk houdt de studiefinanciering op voordat ze klaar is met haar studie en dus moet ze op een gegeven moment waarschijnlijk extra veel gaan lenen omdat ze anders niet kan afstuderen.
Ik heb er over nagedacht en heb besloten dat oudste dochter mij helemaal niets terug hoeft te betalen. Het is heel lief aangeboden, maar ik heb anders besloten. Jongste dochter krijgt in dit jaar gewoon een aanvulling tot hetzelfde bedrag. Ze heeft van mijn moeder en mij samen vorig jaar een tent en een computer gehad, in totaal kwamen de kosten voor mij op €327,- . Dus ga ik jongste dochter in dit jaar nog €2550,- geven. Die gaat ze op een spaarrekening zetten en ook zij gaat rijlessen nemen. De planning is om dat te doen in de zomer voordat ze gaat afstuderen. Ze is nog 4 à 5 jaar bezig, dus van dat geld kan ze mooi nog een tijd rente ontvangen.
Toen oudste dochter mij beloofde de helft terug te geven, was ik nog druk bezig de schuld van het doorlopende krediet af te betalen. Inmiddels heb ik in december 2008 deze schuld afbetaald en ik heb nu een leuk bedrag aan spaargeld opgebouwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.