maandag 1 augustus 2011

Eerder met pensioen?

01/08/2011
Gisteren kreeg ik een vraag van iemand die eerder met pensioen wilde en zich afvroeg of dat in haar situatie mogelijk was. Eigenlijk hangt het van heel veel factoren af:
- het inkomen dat je op het moment van pensioen hebt – heb je andere inkomsten, bijvoorbeeld uit spaargeld?
- hoe ziet je inkomen na je 65e er uit. Als je je pensioenpot al voor je AOW grotendeels opmaakt, houd je weinig over op het moment dat je je AOW gaat ontvangen.
- wat zijn nu je vaste lasten? Kun je daar indien nodig in bezuinigen
- hoe gemakkelijk geef je geld uit en kun je omgaan met minder inkomen?
- wat ga je doen met al je vrije tijd?
Ik heb op de site van het ABP, mijn pensioenfonds, wat zitten spelen. Als ik op mijn 60e met pensioen ga, dan krijg ik vanaf mijn 65e maandelijks 10 euro pensioen (+ de AOW). Ook is het pensioen dat ik vanaf mijn 60e zou ontvangen niet erg riant, namelijk €835 per maand.
Als ik op 61-jarige leeftijd met pensioen ga, dan krijg ik al wat meer, namelijk 900 euro per maand en na mijn 65e krijg ik naast mijn AOW 75 euro pensioen per maand.
Als ik op mijn 63e met pensioen zou gaan, krijg ik tot mijn 65e jaar 1038 per maand en vanaf mijn 65e naast mijn AOW 250 euro pensioen. Kijk, dan komen we een beetje in de buurt van wat ik minimaal nodig heb om prettig van te leven. Als ik de hypotheek grotendeels afgelost heb, zou ik kunnen overwegen iets eerder met pensioen te gaan.
In de overwegingen spelen ook mee: een leuke werkkring, leuke collega's, lichamelijke belasting van het werk, je hoeft niet zelf te verzinnen wat je doet, dat is al grotendeels bepaald door de aard van het werk, waardering van de werkgever en sociale omgeving. Veel mensen ontlenen een deel van hun identiteit zeker aan hun werk, dat valt allemaal weg als je stopt met werken.
Ik zou stoppen met werken als ik bijvoorbeeld een gehandicapt kleinkind kreeg dat veel zorg nodig heeft. Graag zou ik mijn dochter, de moeder van dit kind, ontlasten en zorgen dat ze in ieder geval in deeltijd zou kunnen blijven werken. Dat zou eigenlijk voor mij geen stoppen met werken zijn, maar ander werk nemen. De zorg voor kinderen, en zeker kinderen met problemen, is gewoon hard werken!
Overigens is er voorlopig nog helemaal geen sprake van kleinkinderen die op komst zijn en gelukkig ook niet van mogelijke handicaps. Mijn dochters willen allebei in de toekomst wel kinderen (en dat vind ik heel leuk!), maar zijn nu nog volop bezig met studie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.