vrijdag 9 september 2011

Gratis: open monumentendag

Morgen is het weer open monumentendag. Dit jaar vindt de open monumentendag al weer voor de 25e keer plaats. In elke gemeente zijn interessante monumenten helemaal gratis opengesteld voor publiek. Op deze site kun je meer informatie vinden over de open monumenten dag, ook in jouw regio. Ik vind het een geweldig initiatief en ik grijp vaak de kans aan om een of meer monument te bezoeken. Het zijn monumenten waar je vaak niet zo maar kan binnenlopen en nu kan dat dus wel en nog gratis ook! Het thema is dit jaar Nieuw gebruik van oude gebouwen.
Ik blijf in eigen stad. Alleen al in de gemeente Groningen zijn 39 monumenten geopend morgen! Veel kerken zijn open, molens, gasthuizen en andere gebouwen.
Ik wil hier wel eens rondkijken, hier en hier en hier en hier en hier * misschien ook nog wel.
Hoewel, 6 monumenten op 1 dag is misschien wat veel. Tussendoor in elk geval even naar de Vismarkt en daar een lekkerbekje of een haring eten, dan is mijn dag volgens mij goed besteed.

Ik herinner mij nog de grimmige sfeer op de Grote Markt toen het laatste pand (die met sterretje) ontruimd werd door de Mobiele Eenheid. Het was gewoon oorlog die dag, geen wonder dat het op CNN gemeld werd! Dit staat op de site van de Open Monumentendag:

Het Calmershuis is één van de oudste steenhuizen van de stad Groningen. Het pand dateert uit de 13e eeuw en werd eeuwenlang bewoond door vooraanstaande families. In 1968 werd het Calmershuis onderdeel van het Wolters-Noordhoff Complex. Toen uitgeverij Wolters-Noordhoff verhuisde, maakte een grote krakerbeweging zich er meester van. Na grootscheepse krakersrellen op 26 mei 1990 zoals destijds op CNN gemeld, werd het complex ontruimd. In 1994 werd het Calmershuis in gebruik genomen als Studiecentrum Groningen van de Open Universiteit Nederland.

Ik ben nog nooit in het pand geweest, was destijds ook niet betrokken bij de krakersscene. Ik ga daar in ieder geval een kijkje nemen!

5 opmerkingen:

  1. In mijn reader krijg ik allemaal berichtjes uit begin 2011 van een budgetmamma die koekjes bakt.

    Ik dacht eerst dat het toch van jou was, maar de link van Euroclis is ook gewijzigd, dus dat betekent dat jij toch niet eerder hier geblogd hebt.

    Ook in dat weblog werd voor MoneyMiljonair geadverteerd, met ook volledig andere eigenaren.

    Helaas kan ik niet naar monumentendag, want ik ga naar cursus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hehe, ik heb je weer gevonden!

    Fijn weekend,
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai, ik had je nieuwe site al gevonden, zag er ergens een berichtje over. Wat een gedoe zeg met dat streepje gedoe.
    Dank je overigens voor je reactie, leuk om te horen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk die Open Monumentendagen. Het is trouwens niet alleen vandaag, maar ook morgen!

    Vorig jaar had ik op zondag het stadhuis van 'mijn' stad bezocht, dat was echt de moeite waard.

    Morgenmiddag ga ik waarschijnlijk zwemmen met een vriendin, dus ik weet niet of ik nog iets hier in de stad kan bezichtigen...

    In ieder geval leuk dat er zulke dingen georganiseerd worden.

    Een prettig weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat ik je weer teruggevonden heb! Wel even wennen hoor. Het oude weblog was zo vertrouwd geworden!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.