Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

donderdag 6 augustus 2015

Overstap internet, tv en bellen

In de media: Ziggo raakt in het eerste kwartaal na de fusie met UPC meer dan 56.000 klanten kwijt.
Dat snap ik wel, ze zijn duur! Wat ze willen doen, is niet de prijs verlagen, maar ze willen de kwaliteit verbeteren en daarnaast zetten ze in op marketing.

Ik betaal nu + 48 euro per maand voor telefoon, internet en tv.
Op dit moment ben ik er klaar mee.
Ik stap over!

Daarnaast ga ik nog een andere wijziging invoeren: ik stop met mijn vaste telefoon. Dit is eigenlijk wel een historische wijziging, die telefoon heb ik gehad sinds 1981. Vierendertig jaar lang dus!
Maar ik gebruik deze telefoon nauwelijks nog, ik gebruik steeds meer mijn mobiele telefoon, zeker sinds ik mijn prepaid kaart heb ingewisseld voor een abonnement. Waarom zou je dan nog een vaste telefoon houden?

Ik denk er over om bij Telfort een abonnement te nemen. De kosten zijn 35.50 per maand voor internet en tv. Een vaste telefoon kost 2,50 méér. Dat lijkt niet zo veel, maar dan heb je nog niet de belkosten, maar alleen het abonnement. Nu lees ik dat je voor 5 euro per maand onbeperkt in Nederland kunt bellen. Maar tja, met wie bel ik lang? Met mijn broer en die heeft een abonnement waarbij hij gratis onbeperkt mag bellen. Dan belt hij mij toch?
Nummerbehoud van mijn vaste nummer kost ook nog weer 10 euro extra.

Ik dacht er al langer over om op te houden met mijn vaste telefoon. Ik denk dat ik het nu maar doe. Eventueel hoog ik mijn mobiele abonnement wat op. Als ik daar een paar euro bij doe, dan kan ik lang genoeg bellen!

Mijn besluit tot overstappen heeft ook te maken met het feit dat ik kort geleden door Ziggo gebeld ben. Mijn inmiddels 2 jaar oude abonnement moest nodig ge-upgrade worden, het voldeed volgens de callcentermedewerker niet meer aan de eisen van deze tijd. Ik moest sneller internet en veel méér mogelijkheden voor mijn tv. Dat kostte natuurlijk wel wat, maar dan had ik ook wat. De kosten zouden 59,95 euro bedragen, daar kon ik nog volop bellen aan toevoegen voor maar 10,95 euro. Voor nog geen 71 euro had ik een móóie upgrade en gratis bellen naar bijna alle nummers in Nederland. Ik heb toen tegen die man gezegd die mij dit wilde aansmeren, dat ik mijn informatie wel van de site zou halen en dan zelf zou beslissen.
Eigenlijk was dit aanbod zo'n beetje de druppel.
71 euro voor een uitgebreid 3 in 1 pakket? Dat kon ik elders waarschijnlijk nog veel goedkoper halen!

Ben jij wel eens overgestapt? 

Aanvulling: ik begrijp van mijn dochter dat mijn broer niet gratis kan bellen naar mobiele nummers. Om nu te zorgen dat ik regelmatig uren "gratis" met mijn broer kan bellen, ga ik mijn vaste telefoon behouden. Dat kost 2,50 extra. 

19 opmerkingen:

  1. Ik zou ook wel willen overstappen naar iets met alleen internet; en dan tv gaan kijken via het internet (via uitzendinggemist). Netflix hebben we ook nu al; en die blijft dan ook gewoon doorgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vaste nummer in vorige huis heb ik 38 jaar gehad! Toen ivm verhuizing opgezegd. In nieuwe huis gen vast nummer meer.

    Ik bel mobiel pre-paid en ik bel via laptop met Voipbuster. Daar betaal ik 10,00 voor en heb dan ruim 100 dagen waarop ik gratis bel, dan ga ik beltegoed opmaken tot 4 euro en stort dan weer 10,00. Ik bel niet veel.

    Bij mobiel ben ik er nog steeds niet achter hoe een keuzemenu te gebruiken. Kan dan niet meer op toetsen tikken. WEET IEMAND HOE DAT MOET?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Lot, kort gezegd: bij de meeste mobiele telefoons (de smartphones) kun je tijdens het bellen de telefoon van je oor af halen en er naar kijken; je hebt dan op het scherm een menu waarbij je ook kunt kiezen voor "toetsenbord", tik dat aan, en dan krijg je toetsen te zien. Die kun je dan gewoon aantikken.

      Vraag anders ook eens aan iemand anders om het aan je voor te doen.

      Verwijderen
    2. Dank Fabiooltje, ik had iets dergelijks al gezocht maar zowel ik als dochter konden het niet vinden. Mijn Alcatel mobiel is kennelijk net wat anders. Ga nog eens goed zoeken!

      Verwijderen
  3. Bij KPN is "alles in een Standaard " - dus 3 in 1 - € 60,00 per maand. Gesprekskosten vaste telefoon is 10 eurocent per minuut !! Ik vind dat heel duur, dus ik gebruik dat nauwelijks alleen in heel dringende gevallen. Liever e-mail ik, maar er zijn nog steeds - wat oudere kennissen - die liever bellen. Ik heb nog geen smartphone, wel een mobiel met een pre-paid card voor als ik onderweg ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Telfort gebruikt het netwerk van KPN, maar is goedkoper. Ik heb sinds een jaar een mobiel abonnement bij Simyo. Die biedt 200 sms/belminuten voor 5 euro per maand. Dat is dus 2,5 cent per belminuut. Voor 6 euro per maand heb je 300 sms/belminuten, dan betaal je dus 2 cent per belminuut of sms-je. Ik heb net als jij nog geen smartphone.

      Verwijderen
  4. Ik wil ook bij Ziggo weg. Ik betaal nu 53 euro voor een 3 in 1 pakket met nummervermelding op de vaste telefoon. Echter, ik kan die vaste telefoon nog niet missen, ik heb nog 2 oude ouders en een hoogbejaarde schoonmoeder die alleen van de vaste telefoon gebruik maken, mobiele nummers bellen, dat zullen zij niet doen. Ze worden ook zenuwachtig als ze een 06 nummer op hun display zien, denken dan dat het verkopers zijn. Ik moet me nog maar even beraden op wat ik wil en wat het beste is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier jaren lang ieder jaar overgestapt heb ze alle maal wel gehad, pak je leuke kortingen mee maar zit nu bij KPN bevalt erg goed mede de gratis extra,s bv HBO ,Spotify en ook kortingen op de mobiele abbo dus blijven daar voorlopig ja is niet goedkoop maar dat zijn de concurrenten ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De klantenservice van KPN is (in mijn geval) een ramp geweest en op het moment dat men mij meldde dat digitenne weer duurder werd omdat iedereen overstapte naar een alles in 1 pakket was voor mij de maat vol. Ik stapte over naar Telfort, dochteronderneming van KPN en toch een wereld van verschil. Ik heb daar wel een alles in 1 pakket genomen (+beveiliging voor je PC) voor 49,00 euro en tot nu toe ben ik zeer tevreden. Ze mailden netjes dat er iets mis was gegaan met mijn factuur (zal ook eens niet) maar dat had ik binnen 1 dag weer geregeld, de winkel is gelukkig in de buurt en persoonlijk contact vindt ik soms net even wat beter dan via de telefoon/mail omdat je gelijk kunt inspringen op eventuele misverstanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat digitenne is al vele jaren een aflopende zaak en de prijsverhogingen zijn wel ieder jaar. Je had ook kunnen kiezen voor een goedkopere variant.

      Verwijderen
    2. Ik ben 2 jaar geleden vertrokken bij digitenne. Ik vond de kwaliteit slecht en de prijs echt veel te hoog.

      Verwijderen
  7. Thanks voor de tip over Telfort. Ik ga ook eens kijken, zit ook bij Ziggo en ben er niet echt over te spreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niet overstappen maar je contract verlengen! Ik heb ze gebeld met de mededeling dat ik mijn contract op wilde zeggen nadat ze UPC hadden overgenomen. Op deze mededeling kreeg ik een aanbieding om een jaarcontract af te sluiten voor het simpelste pakket van 44,50. De eerste 6 maanden werd het dan geen 44,50 maar 27,50. Makkelijk verdiend! Allemaal bellen dus..!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, wij twijfelen ook al langer. Wij zitten bij Solcon, écht een geweldige provider waar we internet en telefoon hebben, ik denk al een jaar of 14. Daarnaast hadden wij UPC wat nu Ziggo is geworden.
    Wij hebben onbeperkt bellen, glasvezel, netnanny en back-up online voor plm 48 -50 euro per maand. We betalen alleen extra voor bellen naar mobiele nummers. Maar dat doen we met de mobiel, want daar staan genoeg minuten op. Plus dan de TV van nu Ziggo zijn wij ongeveer 70 euro per maand kwijt. Maar als w de Tv bij Solcon erbij nemen krijgen we een nieuw contract en betalen we nieuwe hogere prijzen,. Dan komen we voor hetzelfde pakket plus TV op 105 euro. Bij KPN, Ziggo, Telfort etc. komen we uit op pakketten van plm 85 euro en nog evt extra kosten. Plus het feit dat we dan de mailadressen moeten veranderen. Daar heb ik allemaal geen zin in. Het liefste zou ik alles van Solcon willen hebben. Nooit problemen, als je iets wilt weten of er is onverhoopt wél een keer iets een geweldige service met super aardige medewerkers. Maar het is me gewoon te duur. Dus houden wij de TV bij Z en de rest bij Solcon. Z doet trouwens heel erg zijn best om ons een bel+internet deal voor 10 euro per maand aan te smeren. Dat zou veel geld schelen, maar er zijn zoveel klachten over dit bedrijf dat wij het niet aandurven. Familie van ons heeft al een hele tijd problemen met ze met internet en bellen. Er zijn verkeerde codes uitgegeven zodat mensen die jouw nummer bellen een ander aan de telefoon krijgen. En je mail krijg je ook niet binnen. Nee Ziggo hoeft hier niet aan te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij stappen juist volledig over naar Ziggo omdat die nu voor klanten die alleen TV van Ziggo hebben een wel heel goede aanbieding hebben: internet en bellen voor 10 euro per maand (zie: https://www.ziggo.nl/aanbiedingen/10-euro/). Daarmee komen de kosten voor TV, bellen en internet voor ons op 28,25 euro per maand. Dat is wel exclusief de kosten voor de belminuten die je per maand verbruikt, maar wij bellen heel weinig. Wellicht dat de trouwe Ziggo-klanten eens met Ziggo in gesprek kunnen waarom nieuwe abonnees wel zo'n fantastisch aanbod krijgen maar jarenlange klanten niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wij hebben hier de pech in landelijk gebied dat we totaal afhankelijk zijn van Ziggo! Andere bedrijven kunnen geen internet en televisie aan ons leveren.
    Maar ik ga ze eens bellen of ze een aanbieding voor ons hebben!
    Veel succes met overstappen Zuinigaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik geef in totaal voor internet, bellen en tv € 15,00 uit. Dat is de kosten van mijn mobiele abonnement. 750MB en 300 min bellen geloof ik. Tv heb ik al twee jaar gratis via kastje digitenne (kastje gekregen van iemand die hem niet gebruikt, anders ook wel te koop op MP voor een paar tientjes0. Alleen nl 1, 2 en 3 maar dat vind ik voldoende. Vaste telefoon heb ik niet en thuis internet via wifi van de buren (Ziggo met toestemming = familie). Besparing van € 50,00 per maand. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Grappig tv zonder reclame goedkoper dan tv met reclame.
    https://www.nlziet.nl/nl

    Iemand ervaring met nlziet?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. 'Mijn besluit tot overstappen heeft ook te maken met het feit dat ik kort geleden door Ziggo gebeld ben. Mijn inmiddels 2 jaar oude abonnement moest nodig ge-upgrade worden, het voldeed volgens de callcentermedewerker niet meer aan de eisen van deze tijd. Ik moest sneller internet en veel méér mogelijkheden voor mijn tv. Dat kostte natuurlijk wel wat, maar dan had ik ook wat. De kosten zouden 59,95 euro bedragen, daar kon ik nog volop bellen aan toevoegen voor maar 10,95 euro. Voor nog geen 71 euro had ik een móóie upgrade en gratis bellen naar bijna alle nummers in Nederland. Ik heb toen tegen die man gezegd die mij dit wilde aansmeren, dat ik mijn informatie wel van de site zou halen en dan zelf zou beslissen.
    Eigenlijk was dit aanbod zo'n beetje de druppel'

    Oh, daar kan ik nog een leuke over vertellen. Ik kan niet gebeld worden door Ziggo, want er staat een verkeerd telefoonnummer in hun bestand. Mijn in november overleden man voorzag al die door mij gehate telefoontjes van UPC en heeft bij UPC (die opgegaan is in Ziggo) het telefoonnummer van zijn werk plus zijn mobiele telefoon van zijn werkgever opgegeven. Beide nummers zijn nu niet meer bruikbaar, zijn mobiele telefoon heb ik ingeleverd. Na het overlijden heb ik geprobeerd om het contract bij UPC op mijn naam te zetten met bijpassende telefoonnummers. Ik zal je de details besparen. Nadat er diverse formulieren ingevuld waren en heen en weer gebeld en gemaild was, nee ik ben niet gescheiden, mijn man is overleden, was alles echt waar, heel zeker weten, goed geregeld en kreeg ik bericht van de klantenservice, alles is in orde nu, veel sterkte mevrouw en wilt u nog uitbreiding van uw pakket? Nee, bedankt.
    Om vervolgens weer een brief te krijgen met 'welkom als nieuwe abonnee' gericht aan mijn overleden man (en ik heb een andere achternaam, dus daar lag het niet aan). Ook online kan ik geen gegevens wijzigen, ook nu niet bij Ziggo, alles blijft gewoon staan op naam van mijn overleden man.
    Ik kan dus ook niet door hen gebeld worden:-) Wel vind ik het vervelend als er op het werk van mijn overleden man gebeld wordt door Ziggo, maar daar weten ze wel van wanten! Het enige dat er nu op zit is Ziggo opzeggen, maar omdat ik nog in de afwikkeling van het overlijden zit en ook te maken heb met 3 (hoog)bejaarde ouders en schoonouder (waarvan 1 terminaal) ben ik nu erg huiverig om te switchen. Eerst maar weer eens in wat rustiger vaarwater. Zo, Ziggo zal vast niet erg blij zijn met mijn posting:-)

    BeantwoordenVerwijderen