Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

dinsdag 26 juli 2016

Extra vitamines

Op het gebied van vitamines en supplementen heb je verschillende soorten mensen:
- mensen die geloven dat je veel gezonder wordt en blijft van het slikken veel vitamines en supplementen
- mensen die denken dat normale, evenwichtige voeding volgens de schijf van vijf van het voedingscentrum in het algemeen voldoende vitamines bevat en dat alleen in uitzonderingsgevallen en bijzondere omstandigheden extra vitamines nodig zijn.

Globaal gesproken hoor ik bij die laatste groep. Ik vind de suggestie in reclames, dat je door vitamines veel fitter zou worden, onzin. Allemaal weggegooid geld!
Omdat ik 50+ ben slik ik al wel jaren vitamine D3. Daarnaast slik ik vitamine B12, dat doe ik omdat ik voor de diabetes medicijnen slik waarbij een vitamine B12 tekort kan optreden en omdat ik voor een groot deel vegetarisch eet, waardoor B12 opname uit dierlijke producten misschien wat laag is.

Volgens recent onderzoek in Engeland van Public Health England zou het voor iedereen die 1+ is goed zijn om extra vitamine D te nemen, want ideaal is een opname uit voeding van 10 microgram, maar in Engeland zouden volwassenen gemiddeld maar 3 microgram binnen krijgen. Ook in Nederland is de gemiddelde vitamineD-inname ongeveer hetzelfde.
Dus waarschijnlijk mag iedereen aan de vitamine D, niet alleen mensen in de risicogroepen.

8 opmerkingen:

  1. Ik heb hier 3 kinderen aan de vitamine D.op de een of andere manier nemen zij het niet goed op en worden zij vermoeid. Dochter had zelfs een gevaarlijk lage vit D spiegel. Nog lager zou hartproblemen geven.Een kind krijgt vit B 12 injecties vanwege te lage spiegel. En een ander heeft de vit B smeltpilletjes. Die nemen beter op dan de pillen die je moet slikken.
    Zelf slik ik niets, ik krijg genoeg binnen vind ik zelf.
    Ik vind het soms wel vreemd dat alles zo veranderd. Het ene jaar is dit de standaard en he t andere jaar is het opeens weer anders.
    B.V vit AD. Oudste zoon moest deze hebben van het CB. Bij de tweede zoon mocht er absoluut geen A bij en moest het D zijn Met fluor.
    Bij Dochter hoefde dat helemaal niet meer en was fluor verboden. Zij moest van af haar geboorte D omdat ze borstvoeding kreeg en bij zoon hoefde dat weer niet..schiet mij maar lek.....Elke keer is het weer anders.en in elk land is het weer anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inzichten veranderen en dat is logisch, we ontdekken steeds meer wat wel en niet goed voor je is, dat heet voortschrijdend inzicht. Adviezen worden terug gegenomen en nieuwe uitgegeven, zo zal het altijd blijven. Ik denk dat met mate suppeleren van D en B12 geen slecht idee is. Voor mensen die niet zo gezond eten, roken en/of drinken, en dat zijn er vrij veel, is ook C onmisbaar. De meningen verschillen heel erg over voeding en vitamines, je kunt het alleen zo goed mogelijke naar eigen inzicht doen en je er een beetje in verdiepen. Je hebt maar 1 lijf en 1 leven dus zorg zo goed mogelijk voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben 50+ en gebruik vit.D.
    Verder ben ik van de richting "gevarieerde voeding moet het doen".
    Wat betreft de adviezen ben ik het eens met Ineke hierboven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is niet alleen belangrijk wat je eet,maar ook hoeveel je daarvan opneemt. Ik neem omega3 capsules,omdat ik geen vis eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik slik B12 omdat ik bijna helemaal veganistisch eet, en in de donkere maanden ook D3. Verder slik ik nog probiotica omdat het mijn hooikoorts vermindert.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik geloof ook niet zo in die extra vitamines. Hoogstens slik ik soms vitamine C als ik een verkoudheid voel opkomen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Kleine hoeveelheid vit D, op aanraden van de arts. Omega 3-6-9 capsule en magnesium, omdat ik daar echt baat bij heb wat pijn betreft. Verder erg veel groente en afwisseling, dat is natuurlijk de basis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Omdat wij heel weinig dierlijke producten eten, nemen we een B12 supplement. Dat krijgen omnivoren trouwens ook als supplement want het wordt aan diervoeder toegevoegd.
    Heel veel mensen in Nederland hebben een vitamine D tekort. We hebben maar een korte periode om het aan te kunnen maken vanwege de noordelijke ligging van ons land. Jet een flutzomer wordt het lastig en als je je altijd insmeert met zonnebrandcreme dan kan je lichaam ook geen vitamine D aanmaken.
    Verder gebruiken we heel af en toe zinkzuigtabletten als we een verkoudheid aan voelen komen of niet fit zijn. Goed voor de weerstand en daarnaast dan natuurlijk lekker vroeg op bed.

    BeantwoordenVerwijderen