zondag 14 augustus 2016

In de trein dwars door Nederland: 2 x 6 hoofdsteden

Ik zou in mijn vakantie een aantal provinciehoofdsteden bezoeken.
Afgelopen vrijdag ben ik weer op reis geweest door Nederland. Het was een 6 provinciehoofdsteden-reis: Groningen, Assen, Zwolle, Utrecht, Den Bosch en als laatste Maastricht en op de terugweg nog weer een keer langs dezelfde plaatsen.
Zo kom ik snel aan mijn doel om alle provinciehoofdsteden te bezoeken! Maar het zou qua tijd natuurlijk onmogelijk zijn om op 1 dag alle steden te bezoeken en er wat tijd door te brengen, dus dat heb ik dan ook niet gedaan.

Ik heb wel een omweg gemaakt door eerst naar Heerlen te reizen en vervolgens met de stoptrein langs Voerendaal, Schin op Geul en Valkenburg te reizen. Dat deed ik vanwege het "buitenlandse" Zuid Limburgse heuvellandschap. Ik kom als Groningse Fries zelden ergens anders dan het zeer vlakke Noord Nederland, voor mij is het heel bijzonder.
Natuurlijk ben ik vaak genoeg in het buitenland geweest en heb ik veel vaker heuvels en bergen gezien, toch was het heel leuk om te zien hoe Zuid Limburg landschappelijk van de rest van Nederland verschilt. De huizen zijn ook heel anders en je ziet er veel meer vruchten- en notenbomen dan hier in de Noordelijke provincies.

Sint Servaesbrug Maastricht
Toen naar Maastricht. Het centrum is niet erg ver van het station, dus misschien zou het lukken om ook met mijn beperking toch te voet te gaan. Uitvinden of er bussen waren die mij naar het centrum brachten, lukt niet goed. Ik heb uiteindelijk besloten te lopen. Mijn ervaring in Middelburg was, dat ik onderweg heel veel bankjes zag waar ik kon uitrusten, dus ik verwachtte ook in het centrum van Maastricht lekker veel bankjes. Maar, dat bleek tegen te vallen. Ik heb op verschillende plaatsen vensterbanken van winkelruiten gebruikt om even de rug te strekken.
Het centrum was erg druk! Het was ruim 20 graden en de zon scheen, dat bracht veel mensen op de been. Al met al, met redelijk wat pauzes, heb ik wel 3 km door Maastricht gelopen. Dat is voor mijn doen veel!
Weer heb ik ergens met mijn bonnetje, behorend bij mijn vervoersbewijs, koffie en een croissantje mogen halen. Het was de vierde keer dat ik in Maastricht was, 2x eerder was ik met de trein (ca. 2003 en in 2005) en 1 maal met de fiets vanuit Groningen (1980).
Het is een mooie stad met prachtige gebouwen.

Om 16.27 uur stapte ik weer in de trein richting huis. Dat werd een reis met hindernissen. Ik was ruim 2,5 uur extra onderweg door: een ammoniak lekkende goederentrein, waardoor de intercitytrein van Weert naar Eindhoven weer terugging richting Maastricht, een breuk in een bovenleiding tussen Amersfoort en Zwolle, een sein op rood ergens na Amersfoort en werkzaamheden aan het spoor en daardoor vervangend busvervoer vlakbij het eindpunt. Ik deed 7,5 uren over mijn reis naar huis.
Ook de heenreis ging niet geheel vlekkeloos. Er trok in Zwolle iemand aan de noodrem, waardoor het vertrek vertraagd werd en ergens in Limburg blokkeerde een vertraagde goederentrein het traject van de intercity. Tijdens de heenreis viel de vertraging reuze mee en was de trein nog op tijd voor mijn overstappen. Op de terugweg was dat echt niet het geval.

Kan ik vanwege de vertraging mijn geld terug krijgen? Nee, want ik had een goedkoop e-ticket. Ik was de hele dag 1e klas op reis voor 25 euro. Zo'n ticket print je en dat A-4 tje laat je zien aan de conducteur. Er zijn dus geen incheck en uitcheckgegevens beschikbaar als bewijs dat ik in die vertraagde treinen reisde. Ik snap best dat ik geen vergoeding krijg. Een normale reis had mij 1e klas 90 euro gekost en nu betaalde ik 25 euro. Voor die 90 euro had ik een vergoeding vanwege vertraging logisch gevonden, met mijn kaartje is het anders.

Ik moet wel zeggen: op de terugreis vanuit Middelburg een week eerder had ik ook al vertraging. Toen was de vertraging ongeveer een uur, nu veel langer.
Ik heb dit jaar 2 x met de trein gereisd en beide keren met vertraging. Deze ervaring maakt wel dat ik morgen, als ik naar Arnhem ga, het zekere voor het onzekere neem en zeker niet met de laatste trein naar huis ga en ook niet met de op 1 na laatste trein, want ik wil het gewoon niet riskeren dat ik ergens in Zwolle of zo strand. Mijn plan is om om tien over acht 's avonds te vertrekken. Zonder vertraging ben ik om ongeveer 11 uur thuis. De laatste mogelijkheid voor mij is 2 uur later.

1. Je kan het ook zo bekijken, je hebt heel veel in de trein en bus gezeten voor die 25 euro, wel waar voor je geld dus!

Maar vervelend is het die vertragingen. Ik reis zo zelden met de trein, laatste keer was 3 jaar geleden en had echt altijd vertraging. Degene met wie ik reisde maakte veel gebruik van OV en vond dat het over het algemeen best meevalt met vertragingen.

1. De bus was op eigen kosten, maar ik heb afgelopen vrijdag inderdaad voor 25 euro lang in de trein en op stations gezeten: bijna 12 uren!

Verwijderen
  2. Fijn dat je zo genoten hebt! Overigens, touwen jij vorige week in Middelburg was, waren wij er ook :-)

Als je veel met het OV reist, vallen de vertragingen (zoals Lot al schrijft) vaak reuze mee. Waar ik mijn met aan eeger is dat er in de tweede klasse weinig zitplaatsen zijn momenteel.

1. Sorry voor de typefouten, een reactie typen op een mobiel is niet handig :-)

Verwijderen
  3. Ik weet niet of je perse door de weeks wilde gaan maar als je de tripjes in het weekend had kunnen plannen allemaal had je beter een weekend vrij abonnement kunnen nemen voor 1 maand. Ingangsdatum mag je zelf kiezen. Ik heb er 1 genomen van 21-8 tot en met 20-9. Dat zijn 5 weekenden van vrijdag 18.30 tot maandag 4.00 vrij reizen eerste klas voor €49,00. Ik heb zelf in deze maand ook 2 weken vakantie zitten. De drie weekenden rond mijn vakantie ga ik zaterdag en zondag reizen. De andere twee weekenden denk ik 1 van de twee dagen. Plus een keer op vrijdag naar een stad in de buurt in de avond. Ik ga ze gebruiken voor strandbezoek. Paar dagen wandelen. Museumbezoek. Paar steden met gedeeltelijk shoppen. Ik betaal dus z'n €6 per dag. Mascha.

1. Fijne tip. Ik wist niet dat je die ook voor 1 maand kunt nemen.

Verwijderen
    2. Ja en stopt gewoon automatisch. Tweede klas is €10 goedkoper. Ik heb voor ongeveer €1,50 per reisdag het comfort en meer kans op een zitplaats van eerste klas gekozen. Mascha.

4. Ik ben heel benieuwd welke stad je nu uiteindelijk het leukste vond van alle steden die je in je vakantie bezocht?

Zelf vind ik Maastricht erg leuk, maar wil ook nog een keer graag naar Haarlem en Den Bosch. Eigenlijk heb ik nog maar weinig steden in Nederland gezien bedenk ik me nu :)

5. Ik reis vooral met de trein naar Amsterdam, Schiphol, Leiden en Den Haag en echt waar.....altijd op tijd!

6. En toen bleek die trein helemaal geen ammoniak te lekken, het was gelukkig maar condens.
    Arnhem is leuk. Ook leuk om daar met een trolleybus een rondje stad te doen langs de parken.

1. Of om het prachtige park Sonsbeek te bezoeken. Let ook op het nieuwe, bijzondere stationsgebouw !

Verwijderen
    2. @Loesje: geen ammoniak? Gelukkig maar! Dat is een stuk beter dan milieugevaarlijke opruimingsacties!

3. @Arnhems meisje en Loesje: ik ga naar Arnhem op familiebezoek. Ik bezoek mijn liefste nicht. We zijn even oud en we zijn in onze jeugd deels samen opgegroeid. Vakanties in de zomerhuisjes van haar ouders, samen de bossen in en met de hele familie zwemmen. Later zaten we bij elkaar in de klas. We hebben het heel gezellig samen. Ze loopt minstens even slecht als ik, dus we doen het rustig aan en hebben veel plezier.

7. Wat dacht je hier van: http://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/aardbeien-als-medicijn-voor-patient-met-diabetes-type-2

Eet smakelijk

8. Wanneer je de laatste aansluiting mist door vertraging, zorgt de ns voor vervangend taxi vervoer naar het eindstation. Je moet daar wel om vragen bij de stationchef. Is mij al 2 keer gebeurt dat de trein uit Zwolle vertraging had en ik de aansluiting op Leeuwarden misliep (Arriva wacht nooit op NS trein :-( fijn die verschillende bedrijven...) ben toen met de taxi naar Sneek gebracht. Olga

9. Ook met bijzondet/papieren ticket kun je geld terug vragen. Via het papieren formulier. En een brief bijvoegen. De tekst heb je al. Bij afwijzing bezwaar maken. Dan pas wordt er echt inhoudelijk beoordeeld. Succes

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.