donderdag 19 april 2018

Toch een lagere pensioenleeftijd dan gedacht?

Gisteren werd bekend dat de PvdA de verhoging van de pensioenleeftijd wil vertragen (klik op de site van de Volkskrant). 
Dus niet weer omlaag, maar wel minder snel omhoog. En dan zou het moment dat ouderen met hun 67e jaar met pensioen gaan niet al in 2021 zijn, maar pas in 2030. Dan zouden de mensen geboren in 1963 met 67 jaar met pensioen kunnen, en niet zoals nu gepland met 68 jaar.
Daarnaast wil de PvdA, dat als de gemiddelde levensverwachting met 1 jaar stijgt, de AOW leeftijd niet ook een met jaar verhogen, maar met een half jaar.
Veel jongeren verwachten nu pas met 75 jaar met pensioen te kunnen gaan en mijn 64 jarige broertje steunt dat hij nog 3 jaar verder moet en hij is al zo moe!

Mij lijkt het heel goed dat de rem wat op die stijging gezet wordt. In vergelijking met andere Europese landen heeft Nederland zo ongeveer de hoogste pensioenleeftijd.
Of de plannen om de verhoging van de pensioenleeftijd af te remmen doorgaan, is nog maar de vraag, maar ik vind het een goed signaal.
Dan hoeven al die ouderen tenminste niet met een rollator naar het werk!
rollator parkeerplaats

25 opmerkingen:

  1. Eerst zien, dan geloven. In de oppositie is het gemakkelijk om populistische kreten te slaken, over een beleid waar je eerst als partij aan meegewerkt en mee ingestemd hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik moet het eerst nog zien. Ik heb heel mijn leven PvdA gestemd maar vind ze nu volledig ongeloofwaardig. Zou trouwens wel fijn zijn. Mijn man wordt deze maand 62 en zou nog door moeten tot 67 jaar en 3 mnd. Hij heeft al meer dan 40 jaar gewerkt nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien zouden jullie kunnen overwegen om kleiner en goedkoper te gaan wonen, goedkoper boodschappen te gaan doen enzovoort, waardoor je in de komende jaren wat meer geld op de bank krijgt, en bovendien minder geld maandelijks nodig hebt.

      Dan zou je het pensioen van hem misschien eerder in kunnen laten gaan. Je krijgt dan wel minder per maand, maar dat maakt niet uit omdat je toch minder nodig hebt.

      Verwijderen
    2. Wat vreemd dat er zo maar van uit gegaan wordt datmensen bigspenders zijn en dat er met zuinig leven er wel een maandelijks inkomen bij elkaar te sparen is in een paar jaar. Hoeveel moet iemand dan wel niet verdienen ? Wereldvreemd dit soort rekensommetjes

      Verwijderen
    3. Petra wij leven al 40 jaar volgens jouw beschrijving dus dat gaat 'm niet worden.

      Verwijderen
  3. Mijn man is, in totaal, nog twee jaar kwijt geweest, aan zijn militaire dienstplicht als onderofficier. Gevolg is dat hij twee jaar later aan zijn vervolgopleiding en loopbaan heeft kunnen beginnen, en twee jaar minder pensioen heeft opgebouwd. Ik vond en vind het nog steeds een goede zaak dat men iets terug doet voor het land waar men in vrede en vrijheid kan leven. Maar het was ook werken en destijds hebben velen, met rijke ouders, manieren gevonden om niet in dienst te hoeven. Deze tijd meetellen bij het arbeidsverleden van iemand, nu stemmen opgaan voor een flexibele aow op grond van iemands arbeidsverleden, vind ik wel zo rechtvaardig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken behoorlijk veel alleenstaande vrouwen van boven de 50 die in de arbeidsongeschiktheid zitten. Misschien woon ik in een mindere buurt, dat zal vast. Maar voor die vrouwen is doorwerken tot 67 helemaal geen vraag, dat halen ze nu al niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel oudere vrouwen kunnen gelukkig putten uit het reservoir 'alimentatie'. Fijn dat dat in ons land bestaat.

      Verwijderen
    2. De vrouwen waar ik op doel zijn nooit getrouwd geweest, dus genieten geen alimentatie.

      Verwijderen
    3. Precies. Altijd hard gewerkt en financieel zelfredzaam geweest.

      Verwijderen
  5. Maar hoe dan ?
    Vrouwen worden 4 jaar ouder dan mannen.
    Moeten vrouwen dan 4 jaar langer doorwerken tot AOW. Wel logisch eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verschil in randstad nog groter. Hardwerkende en filerijdende mannelijke broodwinners leven in de gestresste randstad gem. 6 jaar korter dan part time werkende vrouwen.

      Verwijderen
  6. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken en wat het uiteindelijk wordt. Ik volg het niet heel erg, want ik ben nu 33 en de kans dat het voor 'mijn tijd' nog een aantal keer verandert, acht ik vrij groot. Daarnaast ben ik eigenlijk niet eens van plan om het zo lang aan te kijken; ik wil het liefst zélf mijn pensioendatum regelen, door zo snel mogelijk financieel vrij te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelijk heb je. Wij willen eerst onze hypotheek afbetalen en dan gaan we sparen voor een eerder pensioen. Ik weet van mezelf al dat ik mijn pensioensleeftijd niet red al werkend dus ik ben al begonnen.

      Verwijderen
  7. Machinisten bij de Franse spoorwegen gaan op hun 52e met pensioen.
    En ze staken nu omdat men de leeftijd naar 53 wil verhogen. In Nederland accepteren we elke aow-leeftijd verhogen apatisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. AOW en pensioen worden in dit artikel door elkaar gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meeste mensen gaan met pensioen vanaf het moment dat ze AOW ontvangen. Dat doe ik ook!
      Alleen de hogere inkomens kunnen zich het permitteren om eerder met pensioen te gaan en te "rentenieren". En diegenen die hun huis afgelost hebben en hard gespaard hebben om met een soort "plakbandpensioen" te gaan, maar dat zijn meestal ook geen mensen met lage inkomens.

      Verwijderen
    2. Persoonlijk heb ik bij vorige werkgever 20 jaar pensioen opgebouwd dat op mn 65e tot uitkering komt terwijl mijn aow leeftijd 68 is. Zo zullen er meer mensen zijn.

      Verwijderen
  9. Misschien vloeken in de kerk.
    Ook AOW premies betalen als je recht heb op AOW.

    Waarom.
    Iedereen krijgt AOW ook "alle rijken".
    Doordat we "allemaal" premie betalen komt er meer binnen.
    Natuurlijk moet, na betaling van de AOW premie, de uitkering voor mensen die alleen een AOW krijgen verhoogd worden naar (minimaal) het niveau wat het nu is.

    Overall betalen de "rijken" meer & mensen met een klein of geen pensioen gaan er niet op achteruit.
    Gevolg er is meer in de AOW pot en we kunnen gewoon op 65 met gebruik maken van onze AOW.

    Als mensen door willen werken prima, als ze eerder willen stoppen ook goed. Het is en blijft een keuze tussen meer en minder geld.

    Zelf ben ik 58 en ben gestart op mijn 17e.
    Inmiddels 41 jaar gewerkt, nooit werkloos etc maar wel 8 verschillende werkgevers.
    Nu "mag" ik door tot 67.5 of zoiets, is 50 arbeidsjaren "normaal".


    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. AOW premie laten betalen door AOW ers komt in de praktijk neer op verlagen van de AOW uitkering.

      Verwijderen
    2. Klopt, maar dat moet natuurlijk gecompenseerd worden. Zodat je als (alleen en of met een klein pensioen) AOW-er er niet op achteruitgaat.

      Het is natuurlijk wel nivelerend maar daardoor kunnen we wel eerder stoppen.

      Verwijderen
  10. Zowel mijn partner als ik hebben doorgewerkt tot 67 1/2. De AOW ging in toen we 65. jaar en 3 maanden waren. We werkten met plezier dus zijn nog ruim 2 jaar doorgegaan. Partner begon op zijn 15E te werken en ik op mijn 16E. Nu is ons werk onze hobby geworden! Ik begrijp dat dit niet meestal niet kan als je in loondienst bent of lichamelijk erg zwaar werk hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een veel eerlijker systeem is om naar de gewerkte jaren te kijken en de mogelijkheid te bieden om door te werken. Alles hang en staat met de persoonlijke situatie of werken mogelijk blijft als je 60+ bent, mantelzorgen is een zware taak die nog steeds wordt onderschat en om dat vol te houden naast een zware baan is vaak onmogelijk zwaar. Groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Probleem hierbij is dat geen enkele officiele instantie nog de gegevens heeft van 40 jaar terug. Dus hoe wil je bewijzen dat jij 40 jaar gewerkt hebt? En wat gebeurt er als je 40 jaar parttime werkt, mag je dan ook eerder stoppen? Of als je een tijdje niet gewerkt hebt? Of als je eerst zwaar werk had, 20 jaar en daarna lichter werk?

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.