vrijdag 20 april 2018

Vegetarische vrijdag - hamburgers zelf maken

Tijdens een teamdag van mijn werk kregen alle collega's een cadeautje. Ik kon kiezen en ik koos voor een hamburgerpers. Dat leek me heel handig voor het zelf maken van vegetarische hamburgers.

Afgelopen woensdag ging ik voor het eerst aan de slag, ik koos de volgend ingrediënten:
kikkererwten
volkoren meel
wat geraspte wortel
2 lepels sesampasta
peterselie
kerriepoeder
een beetje fijngesneden rode peper
een beetje zout
citroensap
een lepel gebroken lijnzaad
sojasaus
Van dat alles maakte ik met behulp van een staafmixer een stevige massa die ik een tijdje liet opstijven in de koelkast.
Hamburgerpers met losse bodem

Klaar voor de hamburgerpers! Helaas lukte het voor geen meter om er hamburgers mee te maken! De hamburger kwam niet los van de pers en kon er alleen met een mes uitgehaald worden. Wel fijn dat er een losse bodem bij zit, maar hamburgers werden het helemaal niet!
Dus heb ik zelf ballen gemaakt en die platgedrukt in de koekenpan. De smaak was niet slecht, maar ze werden niet goed stevig en kregen geen knapperig korstje, de "hamburgers" bleven zacht.
Tot zover mijn experiment met het zelf maken van vegetarische hamburgers met een hamburgerpers!
Ik ga vast nog wel weer hamburgers maken, maar waarschijnlijk niet meer met behulp van de pers.

6 opmerkingen:

  1. Beetje olie in de pers doen, dan zijn ze zo los

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Balen dat de hamburgerpers niet hielp. Ik heb er ook eentje, en die doet het gelukkig wel goed. Het ligt misschien ook aan het materiaal van de hamburger?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ligt inderdaad aan de ingrediënten die je gebruikt. De hamburgers van rundvlees gaan moeiteloos uit de pers maar de vegetarische hamburgers die ik maak komen er nooit goed uit! Die bak ik de laatste tijd in de oven, platte ronde vormen en een minuut of 10 op 190 graden. In de vriezer en voor gebruik niet helemaal ontdooien en dan aan 2 kanten bruin bakken. Heb nu een voorraad van zo’n 20 stuks!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Olie gebruiken en voor stevige vegetarische burgers gebruik ik al jaren en jaren: Fiberhusk. Dat zijn psyllium vezels waarmee je veg. burgers lekker stevig maakt. Je gebruikt op een flinke schaal bonenprut ongeveer 1 kleine eetlepel. het is prijzig maar ik doe er ook wel een poos mee. Het wordt vnl. gebruikt in glutenvrij brood. (als ik het goed begrepen heb) groet, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik een falafelpers.Die duwt het burgertje eruit.Okee,de eerste keer is het even klungelen, maar je krijgt de handigheid best wel onder de knie. Het zijn wat kleinere burgertjes, maar ik vind dat ook wel lief staan op mijn bord.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet opgeven. Wellicht - met wat toegevoegde ingrediënten - werkt het vast beter.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.