vrijdag 21 september 2018

Eeen heerlijke courgette soep!

Ik houd van soep. Niet van pakjes, zakjes of blikken, maar van echte soep!
In toenemende mate vind ik de zakjes, blikken of pakken echt vreselijk van smaak. Ik heb alleen nog twee blikken erwtensoep in voorraad, voor noodgevallen.

Meestal experimenteer ik wat, ik doe maar wat in feite, maar het smaakt altijd wel goed. Ik maakte afgelopen woensdag een soep die ongewoon lekker was.
Daarom wil ik het recept graag met jullie delen!

Wat moet er in?
2 grote courgettes in stukjes
1 grote prei in halve ringen
2 flinke tenen knoflook, gesnipperd.
4 grote aardappels, ongeschild in blokjes
 een blik linzen
olie
750 ml water
een flinke eetlepel harissa
een eetlepel groentebouillon (poeder)

Bak ongeveer 20 minuten de groenten, de knoflook en de aardappels in de olie. Zo nu en dan roeren. Voeg dan het water toe en kook een half uur door.
Dan gebruik je een staafmixer om de massa glad te maken.  Voeg de harissa, de groentenbouillon en de linzen toe, meng met een soeplepel of een pollepel en eet smakelijk!

Naar aanleiding van een vraag over harissa, hieronder 2 soorten. 



22 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk! Hier gisteren ook courgette soep gemaakt met daarin uien aardappelen courgette bouillon kookroom en zalmsnippers. Altijd een succes bij de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit recept is hier heel welkom, want mijn man oogst elke zomer zoveel courgettes dat we soms niet weten wat we ermee aan moeten!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Courgettes kan je perfect diepvriezen voor later gebruik : gewoon de courgettes stoven, moes van maken en in doosjes in de vriezer steken. Ideaal voor soep, saus

      Verwijderen
    2. Ik snijd courgettes in blokjes en vries ze rauw in. Voor soep en om te wokken.

      Verwijderen
  3. Klinkt lekker!! Wij maken het ook geregeld, dan alleen met ui, knoflook, uitgebakken spekjes en af en toe gooien we er een lepel ras el hanout erdoor en smikkelen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt lekker! Ik maak ook graag aardappelsoep. Dit lijkt daar wel op, maar dan wel veel gezonder! Gedroogde (en vervolgens gekookte, natuurlijk ; )) linzen vind ik trouwens veel lekkerder, en als je ze een paar uur weekt bedraagt de kooktijd maar zo'n 10 minuten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik blancheer de courgettes ook wel eens

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier nog een soep liefhebber, zeker nu de koude natten maanden weer beginnen :-D heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat lijkt me heerlijk en ga ik komende week eens maken .Een vraagje De Harissa daar bedoel je waarschijnlijk de kruiden mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga er oook eentje maken !
      Groet Jannie

      Verwijderen
    2. Harissa is een hete pasta gemaakt van chilipepers, tomaten en knoflook. Ik zet een foto van het potje in het bericht.

      Verwijderen
    3. Dank voor de foto's maar ik heb geen van beide in huis .wel idd kruiden en ook een Harissa saus dus ik denk dat ik gewoon even voorzichtig wat saus probeer .

      Verwijderen
  8. Ik heb ook altijd 2 blikken erwtensoep in voorraad van de aldi
    Die vinden wij erg lekker
    En verder kook ik meestal verse groentesoep of kippesoep
    Wij maken eigenlijk nooit andere soep
    Maar het klinkt wel lekker die soep die je gemaakt hebt

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.