donderdag 14 maart 2019

Dat lage stroomverbruik, hoe komt dat?

In mijn huis staan veel elektrische apparaten en ik heb ook een heleboel lampen en toch verbruik ik gemiddeld 11,2 kWh per week, dat schijnt in vergelijking met anderen heel weinig te zijn.
Eerlijk gezegd snap ik helemaal niet waarom anderen zo veel stroom verbruiken, wat doen ze dan allemaal?
Ik zal eens langs mijn stroomverbruik op een dag gaan:

altijd aan: 
- de combiketel- voor CV en warm tapwater
- mijn elektrische wekker, een speciale voor slechthorenden
- de koel/diepvriescombinatie (een zeer zuinige)
- mijn modem
- mijn vaste telefoon
Bovenstaande toestellen gebruiken volgens SLIM.energie-inzicht samen 0,65 kWh per dag. Dit is het zogenaamde sluimerverbruik, dat dag en nacht doorgaat.
Ik heb geen ventilatiesysteem, geen elektrische bel, geen elektrische auto, -fiets of -scooter, geen airco, geen waterbed, geen tropisch aquarium met pomp, geen boiler, geen tuinvijverpomp, niets van dit alles. Om sluipverbruik van TV en computer te voorkomen, haal ik de stekker uit het stopcontact, maar soms vergeet ik dat wel eens.

iedere dag,  gebruik gedurende de dag, als ik thuis ben
Led-lampen, alleen als ik niet genoeg heb aan daglicht, overdag zijn de lampen zelden aan en nooit in ruimtes waar ik niet ben. 
Magnetron: zo nu en dan om sojamelk of een warme maaltijd op te warmen
Desktop
TV (soms wel eens een dag niet, maar toch wel vaak wel)
Mobiele telefoon (eigenlijk moet een smartphone in vergelijking tot een gewone "ouderwetse" mobiele telefoon waarmee je alleen maar kunt bellen en sms-en verbazend vaak opgeladen worden)

Niet iedere dag, alleen zo nu en dan:
gebruik e-reader
gebruik oven
gebruik staafmixer
gebruik wasmachine
gebruik grasmaaier
gebruik laptop (voor buitenshuis of op de bank)
gebruik babyfoon  - tijdens het slaapje van kleinkind op de 2  à 3 middagen waarop ik thuis oppas
gebruik nachtlampje - ook tijdens het slaapje van kleinkind

De andere apparaten in mijn bezit gebruik ik zelden, maar omdat ik ze nog wel eens gebruik, doe ik ze niet weg. Apparaten die je niet gebruikt, zijn heel energiezuinig!

12 opmerkingen:

  1. Wij gebruiken ongeveer 8 kuub per dag. Iedere dag staat aan, CV,modem,vriezer en koelkast,tv, magnetron, elektrische kookplaat,lamp waar nodig (led),router,nas, en nachtlampje voor de kinderen. Snachts hebben we een kill off switch voor alle dingen beneden behalve uiteraard de koelkast. Alles is a++ we gebruiken de wasmachine 3 a 4 x per week .En de droger in de winter 1x per week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je in plaats van kuub kWh bedoelt. Waarschijnlijk is vaker gebruik van wasmachine en kookplaat de oorzaak van dit stroomverbruik. Ik gebruik als alleenstaande de wasmachine ongetwijfeld minder vaak dan in een gezin met kinderen.

      Verwijderen
    2. Oh haha, ja kwh, het was nog vroeger vanochtend. Maar daar zal het inderdaad inzitten.

      Verwijderen
  2. Wij verbruiken ongeveer 80 kw. per week.
    Dus heel stuk meer dan jou.
    Bij ons zit het grootste verbruik in de vijver die 24/7 volle bak draait.
    Wij zijn met vieren en alle 4 doen we aan sport hebben 4 x beddengoed dus hier zal de wasmachine een stuk vaker aangaan dan bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sluimerverbruik is onnodig verbruik van apparaten, bv opladers, het verbruik van het tv en tvkastje als de tv op standby staat.Een koelkast, wekker en cv zijn geen onnodig verbruikers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het programma SLIM.energieinzicht noemt alles dat constant 's nachts stroom verbruikt sluipverbruik. In mijn geval is er bijna helemaal geen sluipverbruik.
      Alleen het droogapparaatje van mijn hoortoestellen staat 's nachts na verloop van tijd als het klaar is met drogen en desinfecteren op standby ook laat ik de computer per ongeluk op standby staan.

      Verwijderen
  4. Ja ik denk dat vooral het weinig wassen en geen droger al veel scheelt. Maar dat is niet voor iedereen haalbaar

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik ook weinig. Vorig jaar 8 zonnepanelen op het dak gekregen. Die zouden zo'n 1600 kWh opwekken. Ik kan zelf niet zien hoeveel ze opwekken, maar ik heb 1100 kWh teruggelverd aan het electriciteitsnet. Normaal is mijn gebruik 1200 kWh per jaar. Maar goed, het was ook een erg zonnige zomer, vorig jaar. Ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wellicht dat het enorm in je elektra verbruik scheelt dat je de CV nauwelijks gebruikt en vaak buiten de deur doucht?. Bij mij merk ik dat dit de grootste energie slurper is maar ik vaar wel bij een temperatuur rond de 20 graden.
    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als ik het per persoon reken komen wij lager uit, nu met zonnepanelen is verbruik nihil:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stroomverbruik is bij mij ook relatief laag maar ik heb dan ook geen tv, geen pc, en geen droger (want zo'n ding VREET energie!). Gasverbruik is dan weer wel dat ik zeg van dat kan lager, terwijl de thermostaat nooit hoger staat dan 18, en wanneer ik niet thuis ben en een uur voor ik ga slapen zet ik deze op 15. Mijn appartement is wel bijzonder slecht geïsoleerd en de CV ketel behoorlijk oud, dus wellicht is dat het.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zit al jaren te wachten op een slimme meter.
    Als ik de netbeheerder bel, geven ze aan dat ik nog niet aan de beurt ben.
    Een planning is er ook niet.

    Vreemde situatie.
    Voor 1 januari 2021 moet iedereen een slimme meter hebben.
    Zou geen luxe zijn als de netbeheerder gaat beginnen een planning te maken wie er wanneer ongeveer aan de beurt is...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.