vrijdag 22 maart 2019

Kan ik zuiniger leven nu ik met pensioen ben?

Anders was ik 3 werkdagen van 8 uur niet thuis, want op mijn werk.
Daar fietste ik naar toe, 5,1 km heen en 5,1 km weer terug. Mijn fietsbanden slijten wat minder, en daarnaast hoef ik mij minder netjes te kleden, want ik hoef er niet meer "presentabel" uit te zien. Eigenlijk was ik altijd vrij casual gekleed en ik ben nu nog iets meer casual.
Bovenstaande kostenposten zijn iets verminderd, maar niet heel veel, want ik fiets meer naar andere bestemmingen: vaker naar de stad, vaker naar het zwembad. Ook kleding blijf ik nodig hebben, misschien koop ik iets minder vaak kledingstukken dan voorheen.
Wat meer kost, zeker als het koud is: 3 extra dagen verwarming als ik thuis ben. Meer stroom voor lampen en computer. Ik merk dat ik nu over het algemeen meer energie gebruik dan toen ik nog werkte. Verder krijg ik geen gratis koffie meer en ook gebruik ik meer water omdat ik thuis vaker naar de wc ga.
In totaal nemen de kosten toe als ik vaker thuis ben, is mijn inschatting.
Het verschil is niet gigantisch, maar er is wel verschil.

Wat denk jij? 

23 opmerkingen:

  1. Nou dan kost het wat geld, zo erg is dat toch niet om optijd met pensioen te gaan.

    Gratis koffie zelden drink ik gratis koffie die echt te pruimen is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ging er inderdaad ook van uit dat ik meer kosten zou hebben en minder inkomen. Doordat ik mijn hypotheek volledig afgelost heb, is dat ook totaal geen probleem.

      Wat die koffie betreft: op mijn werk waren sinds afgelopen september koffieapparaten geplaatst die wél lekkere koffie maakten. Koffie van echte koffiebonen. Het ging niet zo snel, duurde even voordat het kopje koffie klaar was en dat zorgde voor flinke rijen collega's, maar dan had je ook wat!

      Verwijderen
  2. Als je maar wel goed voor jezelf zorgt, met de kachel aan als het nodig is enzo.
    Zal wel wat duurder zijn, maar je hebt er ook het geld voor, je hebt goed voor je pensioen gezorgd. Ik heb te doen met mensen die alleen van hun aow moeten leven en bv stadsgas hebben, wat verplicht is in sommige wijken en zeer duur uitvalt. Dan zie je oudjes met jassen aan binnen, of met een petroleumkachel in de keuken om de keuken warm te stoken(en niet het hele huis)Dat lot is je bespaard gebleven dankzij je goede planning,inzet,door te bezuinigen de afgelopen jaren. Goed gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het interessant! Het is dan dus duurder voor de portemonnee als je meer thuis bent, terwijl het inkomen minder wordt. Omdat ik vanuit huis werk heb ik in de winter overdag de verwarming aan in mijn kantoortje wat niet nodig zou zijn als ik buitenshuis werkte. Anderzijds heb ik geen reiskosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doordat ik weinig reiskosten had en die reiskosten ook nog eens vergoed werden (ongeveer 290 euro per jaar), is het voor mij duurder om meer thuis te zijn.

      Verwijderen
  4. Laat je kosten toenemen,maar geniet van het thuis zijn. Misschien gaat een nieuwe hobby ook geld kosten. Je hebt toch ruimte en buffer genoeg? Vergeet niet,gezondheid is niet vanzelfsprekend en langdurig voor iedereen. Doe, wat je nu kunt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn nog wel meer dingen die anders zijn en gevolgen hebben voor de portemonnee. Wat te denken aan het gehengel voor collega’s die jarig zijn enzo? Daar houd je aan over. Maar andere dingen zijn nu idd duurder. Geen korting meer op je zwemabonnement bijvoorbeeld. Ik denk dat je uiteindelijk duurder uit bent. Ik ben benieuwd naar je cijfertjes. Je houdt altijd alles zo goed bij, dat een verandering zichtbaar zal worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeker ben je duurder uit, en dat is heel logisch. Met de dingen die je zelf al benoemt, maar vrije tijd kost gewoon geld, hoe je het ook went of keert. Maar dat maakt niets uit voor jou, jij hebt je hypotheek afgelost, niet heel erg hoge vaste lasten, een mooi inkomen waarmee je je makkelijk kunt redden; geniet er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Doe wat je leuk vindt en laat los waar je grijze haren van krijgt. Er is zoveel leuks te ondernemen dat niets of niet veel kost. Van een leuk en actief leven krijg je lachrimpels en van blijven hangen wat het kost en denken als wat als,wordt je bepaald niet mooier.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gewoon gaan leven zonder je druk te maken om die (waarschijnlijk erg kleine) verschillen! Ik heb een aangeboren talent om zuinig te zijn, van mijn vader geërfd. De lijfspreuk van mijn moeder was: eerst wat ik moet, dan wat ik wil!
    De mijne is: Vier het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Denk eerder dat je vraagstelling zou moeten zijn: MOET ik zuiniger. Ik denk zelf van niet als ik jouw lijstjes etc bekijk. Wees blij en tevreden dat je het zo goed voor elkaar hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gewoon niet meer doortrekken en onderbroeken binnenste buiten keren: scheelt een hoop!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben zeer modern, ik heb een plasjesknop op mijn wc. Daardoor gebruik ik bij plasjes maar zeer weinig water, dus niet doortrekken zet geen zoden aan de dijk.
      En die wasmachine? Je moet nogal wat broekjes verzamelen voordat je een wasmachine vol hebt. Dus dat scheelt bijna niets.

      Verwijderen
  11. Eigenlijk toch logisch dat, als je meer thuis bent, je energie- en waterverbruik iets hoger zal liggen aangezien je verwarming uit stond (of lagere temperatuur) als uit werken was, je gaat sinds je niet meer uit werken gaat thuis meer naar het toilet dus meer spoelingen zelfs al spoel je het toilet niet elke keer door, handen wassen, koffie of thee zetten ( voordien dronk je regelmatig koffie op het werk).
    Ik noteer al jaren elke week ons energie- en waterverbruik en ik 'zie' aan het elektriciteitsverbruik wanneer mijn man 's avonds thuis is of niet. Hij werkt in ploegendienst en als hij laatdienst heeft, staat de (plasma)tv amper aan. Als hij wel thuis is,zet hij tv aan vanaf 18 u tot rond 23 u dus als er een week is dat de tv elke avond heeft aangestaan, 'zie' ik dat in het verbruik. 't Zijn natuurlijk geen gigantische stijgingen dan maar het maakt toch wel enkele kwh per week uit.
    Anderszijds denk ik dat je meer zal besparen in je huishoudelijke aankopen aangezien je meer tijd hebt om naar verschillende winkels te fietsen en daar reclame aanbiedingen te kopen die je anders misschien niet kon omdat je aan het werk was.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De vraag is niet, kan ik zuiniger, maar wil ik zuiniger. Vier het leven.
    Een tip voor je, ga naar de bibliotheek en lees daar de kranten. Gratis naar de wc, de kachel kan thuis uit blijven en je leert mensen kennen.

    Een duurdere tip ook in de bieb, volg een cursus, die jij leuk vindt. Kost weinig en je werkt aan je ontwikkeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Aaf zegt toch nergens dat ze het heel erg vindt dat de kosten omhoog gaan, of dat ze daar toch op wil bezuinigen, het is gewoon een constatering. Geniet lekker van je vrijheid

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En anders misschien nog iets bijverdienen als seniorsurveillant bij tentamens? Op je oude hogeschool of bij de Universiteit. Je bent bekend met de procedures en nog even in de oude sfeer

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nog een tip: ga in de winter lekker lang op vakantie naar een warm land, scheelt hier stoken en water en koffie.
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn eentje naar een warm land? Dat scheelt misschien stoken, maar het lijkt me niets!
      Ik blijf liever in Nederland, lekker zwemmen en regelmatig contact met mijn kinderen en kleinkinderen.

      Verwijderen
    2. Ik bedoelde ipv in de zomer als de kachel toch al niet aan hoeft ....

      Verwijderen
  16. Ik begrijp het niet eerlijk gezegd .je hebt een goed inkomen en wat ik begrijp ook een goede buffer of zelfs meerdere .Waarom dan steeds dat gevoel bij jou om zo zuinig te willen/moeten zijn .Ik begrijp best dat geld verspillen niet jouw ding is maar ik denk dan , mens leef gewoon je leven en dat betekent niet dat je je inkomen over de balk moet gooien Maar steeds de bij jou gedachte hoe je nog steeds kunt bezuinigen dan denk ik voor wat en voor wie ?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is als onderzoeksvraag gesteld volgens mij, niet als doel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad het antwoord op bovenstaande vraag van Elisabeth. Ik houd er van om na te denken over geld en zuinig zijn. Ik heb geen plannen om extreem te bezuinigen, want dat ik nergens voor nodig.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.