dinsdag 5 november 2019

Faciliteiten rond mijn staaroperaties en hoortoestellen

Kort geleden, na een whattsappgesprek met een teruggevonden kennis, waar ik opnieuw mee contact mee heb, realiseerde ik mij ineens dat ik geluk gehad heb bij de faciliteiten op mijn werk.

Tot nog toe vond ik het vanzelfsprekend: grotere beeldschermen, betere zonwering, bezoek aan bedrijfsarts etc. Wat ik mij nog niet bedacht had, was dat ik steeds hulp had van een collega die net iets eerder als ik dezelfde klachten had.
Lieve collega J wees mij bijna 13 jaar geleden al weer de weg naar de aanschaf van mijn hoortoestellen. Via KNO-arts, bedrijfsarts en UWV kreeg ik ongeveer 1000 euro terug en had ik hoortoestellen waardoor het werken een stuk gemakkelijker was. Hij had het een paar maanden voor mij helemaal uitgezocht en ik kon datzelfde pad ook bewandelen.

Bijna zes jaar geleden kreeg ik hoe langer hoe meer last van staar en in oktober 2014 ben ik geopereerd aan mijn eerste oog en een aantal weken later aan het andere oog.
Toevallig had diegene waarmee ik mijn werkkamer deelde, ook op relatief jonge leeftijd staar. Ook D. was eerder dan ik en wij maakten ons sterk voor grotere, dubbele beeldschermen die het kijken op het scherm gemakkelijker maakten. We verhuisden gedwongen van de noordkant naar een andere werkkamer op de zuidkant van het gebouw. De zon scheen heel hinderlijk op ons beeldscherm, waardoor werken heel vermoeiend was voor de ogen. We vroegen zonwering aan, maar de baas van onze baas die die aanschaf van zonwering moest goedkeuren, vond het niet nodig, want collega's hadden er ook zonder gekund, dan konden wij dat ook. Ja, lekker dan! Wij lieten het er niet bij zitten en vroegen een consult aan bij de arbeidsconsulent. Hij steunde onze aanvraag vooral vanwege onze oogklachten en toen werd er zonwering geplaatst.
Ik heb, doordat anderen wat eerder aan dezelfde kwaal leden, mooi kunnen profiteren van hun inspanningen en ervaring.
Wat als ik het alleen had moeten uitzoeken? Dan was het minder vlot gegaan. Ik ben niet zo assertief en kom dus niet zo goed op voor mijn eigen belangen.
Fijn dat er collega's waren!

9 opmerkingen:

  1. Dat was inderdaad een voordeel dat het pas al beetje geeffend was.
    Toen wij naar een nieuwe locatie verhuisden werd alles flexplekken, leek mij vreselijk maar ik had het geluk dat ik lay-out werk deed een een speciaal groot scherm had en niet op lap-top hoefde te werken.
    Een collega in dezelfde leeftijd had ook grote bezwaren tegen flexplex, om andere reden, en zo kregen wij als enige een vaste plek en daarbij zaten dan wel 2 flex plekken zodat we bijna elke dag ander collega.s in die ruimte hadden, dat was ook wel weer leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb heel lang in een tweepersoons werkkamer gezeten. Dat was heel prettig. Alleen de laatste 1,5 jaar zat ik op een grotere kamer waar 4 à 5 mensen in moesten werken. Ik zat in verband met mijn hoorhandicap in een hoekje, wat afgeschermd van de anderen. Het ging in die grote ruimte beter dan vooraf gedacht.

      Verwijderen
  2. Dat het rijk en de gemeente beter voor hun personeel zorgen dan de commerciële bedrijven is algemeen bekend. Een vriendin, ook slechthorend, kreeg de allerbeste gehoorapparaten met een grote bijdrage van de haar werkgever, de gemeente. Haar zus (hun slechthorendheid zit in de familie) werkt bij een exportfirma en kreeg geen enkele tegemoetkoming.
    Je hebt niet alleen geboft met je collega’s maar ook met je werkgever!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tegenwoordig heeft het bedrijf geen invloed meer op de keuze en de vergoeding van de hoortoestellen. Alles wordt door de zorgverzekering bepaald, in samenspraak met de audicien. Als je duurdere toestellen wilt, dan moet je alles zelf betalen. Mijn vroegere bedrijf doet niets meer in dat opzicht.

      Verwijderen
    2. Dat is niet helemaal juist, bij sommige verzekeraars moet je dan alles zelf betalen, bij anderen moet je alleen het verschil tussen het advies en jouw keuze bij betalen.
      En bij weer andere verzekeraars willen ze nog wel eens wel vergoeden als je een goede motivatie stuurt met het waarom van de duurdere keuze.
      Dan zit er ook nog verschil in leveranciers, Schoonenberg is een rat en smeert je vanallerlei onzin aan, specsavers is weer heel schappelijk en houd het sec bij het gehoorapparaat.

      Gelukkig zelf geen ervaring maar ik zie heel veel rekeningen en verzekeringen voorbij komen bij mijn vrijwilligerswerk.

      Verwijderen
    3. Als duurder hoortoestel voor werk noodzakelijk is, kan je wel in overleg met de zorgverzekering voor hogere vergoeding.

      Verwijderen
    4. Janne, precies wat ik dacht toen ik dit las, (semi)overheid zorgt echt beter voor haar werknemers dan een commercieel bedrijf. Ik sta 8 uur per dag, werk veel op beeldschermen, en 's middags schijnt de zon daarop. Dan kun je niets lezen op je beeldscherm, moet je maar een beetje zien dat je op de juiste manier voor het beeldscherm gaat staan om toch iets te kunnen lezen. Zonwering? Nee, die komt er niet, vindt men op het hoofdkantoor niet nodig (let wel, daar is uiteraard wel zonwering aanwezig, net als airco, bij ons was het afgelopen zomer regelmatig ruim 40 graden binnen, ach, jullie hebben toch bedrijfskleding met korte mouw, werd er tegen ons gezegd!).
      Aaf, fijn dat jouw pad al een beetje ge-effend was voor je door collega's, want het is heel vervelend als je door omstandigheden wordt gehinderd in een goede uitvoering van je werk.

      Verwijderen
    5. Maak er van sommige commerciele bedrijven want de multinational waar ik werk acteert daar wel op. beeldschermbrillen worden betaald, kamers worden aangepast, kan zonwering zijn, kan ook een complete herinrichting zijn. Ik moet binnenkort een nieuwe stoel maar de standaard stoel past niet voor mij nu zijn we in het traject om een passende stoel te vinden. We hebben fysiotherapie op het werk, een eigen fitnessruimte waar je met een fysiotherapeut/sportleraar aan de slag kunt tegen een redelijk tarief (€15 per maand onbeperkt), het toegangssysteem is voor mij aangepast omdat ik last had van de piepjes bij het aanbieden van het pasje. Ik hoor dezelfde geluiden van mijn collega's.

      Verwijderen
  3. Ohh dat is fijn. Ben zelf bezig met de nodige aanpassingen en het duurt lang. Ondertussen alleen maar beperkter geworden. Helaas voor mij is het dus niet zo normaal dat er faciliteiten komen........hoewel en nu toch zal komen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.