dinsdag 21 april 2020

Een combinatie-uitstapje in coronaland

Gistermiddag ging ik naar 3 plekken in de stad Groningen voor mijn "boodschappen". Het was schitterend weer, de zon scheen en de tuinen en bomen waar ik langsfietste waren in volle bloei.
Opvallend veel mensen onderweg, het leek een normale maandag en geen maandag in coronatijden. Veel fietsers, voetgangers en vooral veel auto's. Bij de bouwmarkt stond de parkeerplaats heel vol, het leek er wel drukker dan anders op een maandagmiddag.

Audicien

Ik ging naar de audicien vanwege mijn hoortoestellen. Ik had geen oorsmeerfilters meer en het oorankertje van een van de hoortoestellen was afgebroken. Die breuk was ontstaan door ouderdom van het plastic. Normaal ging ik gewoon naar binnen en haalde wat ik nodig had, maar nu moest ik een afspraak maken en het duurde dagen voordat ik daadwerkelijk bij hen terecht kon!
Er werd grondig en veilig gewerkt, er zat een kwartier tussen diegene die voor mij kwam en diegene die na mij kwam. In de tussentijd werd alles in de zaak gedesinfecteerd. Op zich niet slecht, want de meeste slechthorende mensen zijn mensen op leeftijd en juist die zijn kwetsbaar.
In mijn geval hoefde er niemand dicht bij mij te komen, ik kon gewoon mijn bestelling doen en toch deze uitvoerige maatregelen. Wonderlijk!
Ik moest mijn handen desinfecteren en er werd gecheckt of ik echt geen ziekteverschijnselen had. Geen hoesten of niezen, geen koorts, niet kortademig? 
Er waren helemaal voor mij alleen 3 medewerkers bezig. Eén zocht de filters, één zorgde voor nieuwe oorankers en één rekende uiteindelijk af. 

Bloedafnamelaboratorium

De volgende stop was een paar honderd meter verderop. Het bloedafname lab waar ik geprikt moest worden. Daar stonden 2 medewerkers met gele hesjes, mondkapjes en handschoenen voor de deur die alles in goede banen moesten leiden. Er werd gevraagd wat ik kwam doen en ook weer of ik luchtwegklachten heb. Natuurlijk heb ik geen luchtwegklachten, anders was ik wel thuis gebleven!
Ook hier weer uitgebreid handdesinfectie.
In de wachtruimtes kon maar 1/3 van het aantal zitplaatsen gebruikt worden. Bij de bloedafname worden nu schermen gebruikt, waar ik mijn arm onderdoor kon leggen. Ondanks alle extra maatregelen was ik snel aan de beurt en was het prikken ook snel achter de rug. Deze keer geen pijn bij het aanprikken! Dat is altijd mooi!

Supermarkt

De laatste stop was op de terugweg naar huis, toen ging ik langs de supermarkt. Het is niet de supermarkt waar ik de laatste tijd normaal kom, ik was er in weken niet geweest en veel was anders: winkelwagens stonden niet buiten, maar binnen, aanduidingen voor looprichting bij het smalle gedeelte bij de ingang en waar je de schoongemaakte winkelwagen moet ophalen. Er mogen tegenwoordig maar een beperkt aantal winkelwagens in gebruik zijn, dit omdat er niet te veel mensen tegelijk boodschappen mogen doen, anders wordt het te druk. Natuurlijk waren er de schermen bij de kassa's. Het is een zeer ruime winkel, dus de 1,5 meter tussenruimte kon gemakkelijk in acht genomen worden. Met de boodschappen in mijn fietstassen ging ik weer naar huis!

Met die drie "boodschappen" van gisteren ben ik nog niet klaar deze week, er staat nog meer op het programma!

Universitair Medisch Centrum Groningen

Komende donderdag heb ik een afspraak voor een controle op oogheelkunde. Ik ben heel benieuwd hoe het dan gaat. Ik heb al wel een herinneringsSMS ontvangen met een link naar hun coronasite. En ik zal twee dagen voorafgaande aan de afspraak, vandaag dus, gebeld worden en dan krijg ik weer vragen over of ik misschien luchtwegklachten heb.
Natuurlijk moet ik weer mijn handen ontsmetten en misschien moet ik ook een mondkapje en handschoenen gebruiken. Ik ga het zien!

22 opmerkingen:

  1. In gedachten zie ik je over het Damsterdiep fietsen... Schoonenberg, en het oude Huisartsenlab. Klopt dat? Alleen de supermarkt kan ik niet plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt! En de supermarkt is in Oosterhoogebrug!
      De laboranten van Certe werken sinds half maart niet meer in mijn wijk, dus moet ik nu naar het Damsterdiep.

      Verwijderen
    2. Ik prik er 2x per week bloed en meten ze ook altijd mijn temperatuur,bij u niet?

      Verwijderen
    3. Nee, geen meting van temperatuur. Dat deden ze bij niemand die maandagmiddag daar kwam.

      Verwijderen
  2. Kleine dingen worden zo een hele onderneming. Wij lopen het hier tot nu toe mis. Het klinkt wel alsof ze het netjes en veilig geregeld hebben.

    Al die omschakelingen vind ik toch knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een tijdje terug - precoronatijd - moest ik voor mijn niet-meer-goed-werkende hoorapparaten bijna twee weken wachten op een afspraak - en dan niet in de buurt, maar zo'n 8 kilometer verderop! Ik vond dat nogal wat: zó lang zonder goede hoorapparaten maakte het werken zo lastig! (Voordeel van deze tijd: ik kan nu zonder, meestal...)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had 1,5 jaar terug ook twee hoortoestellen die het niet goed deden. Toen is eerst het ene en daarna het andere ter reparatie verzonden. Ik moet er wel bij zeggen dat ze vonden dat aan het ene toestel niets mankeerde. Ik ben toen een paar weken later alsnog met dat hoortoestel naar de audicien gegaan omdat het echt niet deugde! Toen is dat ook gerepareerd en de reparatie bracht zeker verbetering.
      Het effect was wel dat ik steeds in ieder geval één toestel kon gebruiken, al was het bij de eerste reparatie een toestel dat niet optimaal werkte!

      Verwijderen
  4. Een hele klus, deze drie boodsdschappen en allemaal met veel maatregelen als ik het zo lees. Met uitzondering van de drukte bij onder andere de bouwmarkt....

    Ik ben heel benieuwd wat de persconferentie van vandaag gaat brengen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voordat ik van huis ging, had ik nog plannen om even langs die bouwmarkt te gaan om wat plantjes op te halen voor mijn terras. Toen ik zag hoe druk het was, heb ik dat plan laten vallen!

      Ook mijn bezoek aan die supermarkt was een plan dat eventueel bij grote drukte zou vervallen. Als het te druk was geweest, dan had ik dat onderdeel van mijn combitochtje laten vallen. Op de heenweg leek het heel druk en toen ik terugging naar huis, was de parkeerplaats maar ongeveer halfvol en er stonden weinig fietsen. Mijn inschatting dat het niet erg druk was, klopte wel. Dus de boodschappen konden ingeslagen worden.

      Ook ik ben heel benieuwd naar de persconferentie.

      Verwijderen
    2. Oproep aan alle lezers: blijf thuis! Plantjes halen bij de bouwmarkt is gewoon NIET noodzakelijk. Ik werk er, echt onbegrijpelijk hoe iedereen vindt dat zijn/haar aankoop echt noodzakelijk is.

      Verwijderen
  5. Goed geregeld en terecht. In mijn omgeving merk ik dat sommige mensen menen dat het ergste voorbij is en nemen de maatregelen niet serieus. Ik hoop dat de ‘intelligente lockdown’ in ieder geval nog een paar weken blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook terecht, zeker bij het bloedprikken en bij de audicien. Daar komen voornamelijk ouderen en het bloedprikken is ook niet omdat iedereen gezond is, het zijn juist de zieke mensen die komen voor bloedafname.

      Verwijderen
  6. Is het bij jullie ook al mei vakantie? Dat verklaart veel in de drukte die je waarneemt, veel ouders nemen vrij als hun kinderen vrij zijn en omdat je niet op vakantie of weg kunt ga je maar aan je huis klussen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgende week is het hier meivakantie, nu nog niet.

      Verwijderen
    2. Of je luistert naar de oproep, die nog steeds geldt: blijf thuis!

      Verwijderen
    3. De oproep is geen gebod: op straffe van. Er wordt gezegd: 'blijf zoveel mogelijk thuis, en als je naar buiten gaat, hou je dan aan de 1.5 meter.' Er is geen sprake van een verbod om naar buiten te gaan. Je hebt strikten en rekkelijken. Die vind je in de kerk en ook bij deze crisis vind je deze beide groepen. Jij hoort bij de strikten, ik bij de rekkelijken.Ik ben voorzichtig, maar laat me niet in mijn huis opsluiten.

      Verwijderen
    4. @Wieteke: alle kinderen zijn sowieso thuis? En dus zijn veel ouders, in de niet-cruciale beroepen, ook thuis.....
      @Anja: ik begrijp jouw angst, het is niet niks om te moeten werken als iedereen verder wordt opgeroepen om thuis te blijven. Ik merk zelf ook dat veel mensen in winkels, en gisteren: op de markt, me écht te dichtbij komen, ik vind dat griezelig...

      Verwijderen
    5. Geartsje, je hoeft je ook niet op te sluiten in je huis, dat is iets heel anders dan er willens en wetens voor te kiezen om anderen onnodig het risico op besmetting te bezorgen. Dat is wat wij nu al 6 weken lang elke dag meemaken, mensen die niet die 1,5 meter afstand behouden, maar je willen aanraken. En je uitmaken voor... als je ze vriendelijk vraagt om zich aan die 1,5 meter te houden. De oproep is geen gebod, maar wel een wens om met z'n allen het virus beheersbaar te houden. Als jij voorzichtig bent, mooi, dan hoop ik dat dat inhoudt dat je inderdaad die 1,5 meter afstand houdt ten opzichte van anderen, en dat je alleen voor noodzakelijke boodschappen winkels bezoekt, en verder gewoon lekker de natuur intrekt, op je balkon of tuin geniet van het mooie weer enzovoorts. Dan ben je inderdaad voorzichtig. Dat wij al 6 weken lang moeten worden beveiligd, vind ik absurd en is beangstigend (onze beveiliger heeft vandaag overleg gehad met zijn leidinggevende, waarschijnlijk gaat hij zijn politiehond meenemen, om veilig zijn werk te kunnen doen!).

      Verwijderen
  7. Het is inderdaad allemaal veel omslachtiger en neemt meer tijd. Maar gelukkig kunnen we nog veel en de juiste keuzes maken/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een wondere wereld! Alles is in korte tijd erg veranderd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Netjes geregeld allemaal, momenteel doe ik alles zelf zo vroeg mogelijk.. hier staan af en toe rijen voor bv de drogist, dan sta je gewoon helemaal tot het einde van de winkel in de rij of bij postkantoor in een lange rij buiten, dus hoe vroeger hoe eerder je weer thuis bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeg kon in dit geval niet, want de audicien is alleen op afspraak geopend van 12:00-16:00 uur en het bloedafname lab tot 15:00 uur. Mijn bezoeken moesten dus binnen die openingstijden passen, inclusief wachttijd bij het bloedafname lab.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.