vrijdag 14 augustus 2020

Betere pijnstillers

Door de slijtage aan mijn heupen heb ik veel pijn en de pijn neemt toe. Zeven weken geleden had ik meestal geen pijn als ik zat, maar nu heb ik bijna altijd pijn als ik zit. Ik gebruikte een mix van paracetamol en ibuprofen. Vooral die ibuprofen hielp redelijk, dus had ik de neiging om daar veel te veel van te nemen. Ruim 2x zo veel als aangegeven bij de maximale dagdosis. Niet zo gezond, hoewel mijn maag het allemaal wel goed verdroeg. Op zich hielpen ibuprofen en paracetamol in feite 's nachts ook niet voldoende. Ik werd om de haverklap wakker met een scheurende pijn. Op mijn werk noemden ze de ibuprofen de "roze verwenner", maar deze roze pillen verwenden mij niet meer genoeg. Mijn fysiotherapeute vond ook dat ik moest overstappen op iets anders.
Helaas tegenwoordig bijna nooit meer een 0 of een 1

Tijd voor pijnstillers op recept!
Sinds woensdag heb ik nieuwe pillen. De pijn gaat er niet helemaal van weg, maar de pijn is wel een stuk draaglijker. En wat heerlijk is, ik slaap beter. Ik heb in de eerste nacht wel 4 uren aan één stuk geslapen! Hoe fijn is dat!
Na inname ben ik nu een paar uren misselijk, maar ach, dat trekt wel weer weg! Het is een bijwerking die volgens de bijsluiter tamelijk vaak voorkomt en het zou na een aantal dagen gebruik moeten verbeteren
Ik mag de nieuwe pijnstillers combineren met paracetamol, maar niet met ibuprofen.

22 opmerkingen:

  1. Fijn he, dat er zulke goede pijnstilling is. Niet om voor altijd te gebruiken natuurlijk....ik had pas een forse kaakontsteking. Wat was ik blij met de ibuprofen. Na de wortelkanaalbehandeling en antibiotica was pijnstilling niet meer nodig. Maar toen het op zijn felst was, was ik er wat dankbaar vooor. Groet, g

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zwaar slapen, misselijk - is het een opiaat?
    Ik heb bij frozen shoulder wel eens een diclofenaczalf gebruikt, heel lokaal, maar dat schijnt bijzonder slecht voor het oppervlaktewater te zijn. Ik ben er mee gestopt. De frozen shoulder is over gegaan met veel fysio.
    Ik hoop dat je na je operatie ook weer van de pijnstillers af bent!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat naar dat je zoveel pijn hebt Aaf! Dat lijkt me slopend. De hele dag pijn, en dan ook nog een verstoorde nachtrust. Fijn dat de nieuwe pijnstillers lijken te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik gebruik al een aantal jaren tramadol, vanwege o.a. poly-artrose en scoliose. De pijn gaat niet weg, maar het voelt of er een soort dekentje over ligt, het is redelijk uit te houden. En ook paracetamol slik ik. Zo kom ik de dagen behoorlijk door. Sterkte en ik hoop dat de operatie je van de pijn afhelpt,
    Berber

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat bij jou het een béétje helpt de tramadol. Ik kreeg erna een jaar migraine van en moest stoppen.

      Verwijderen
    2. Ik heb nu ook tramadol. Tot nu toe word ik er wel heel misselijk van. Ik hoop dat dit snel over gaat.

      Verwijderen
  5. De groenlipmossel proberen? Werkt op termijn, maar is wel meer dan pijnsliling en zonder bijwerkingen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helpt groenlipmossel nog als alle kraakbeen verdwenen is?

      Verwijderen
    2. Nee, is kwakzalverij. Daar wordt maar één partij beter van, en jij bent het niet.

      Verwijderen
    3. Ik ben geen voorstander van groenlipmossel omdat een weekdier verontreinigingen uit het water filtert en niet in zijn weke lijf opslaat maar in zijn schild.
      Fabiooltje wie wordt er beter van het slikken van pijnstillers? de fabrikant van die middelen. Waar kies je voor? pijn bestrijden of verbeteren conditie van het hele skelet. Want als heupen aangetast kunnen worden, kunnen knieeen en handen enz. dat ook. Want 1 lichaam 1 mechanisme. Glucosamine wijst Aaf af als kwakzalverij dat mag.. maar verder kijken dan operatie en pijn bestrijden nu lijkt mij zinvol. Want na operatie moet herstel komen en verdere afbraak van kraakbeen in skelet zoveel mogelijk voorkomen. Prednison werkt botontkalking in de hand. En waarom mogen opbouwende voedingssupplementen niets kosten? en pijnstillers en operatie wel.Omdat je die niet vergoed krijgt? Wat is de zin van spaargeld hebben, als je dat niet wil aanspreken ter verbetering van je lichaam en leven? Want als het lichaam niet meer meewerkt, heb je niet meer zoveel te willen/zeggen/doen/leven. Bieke

      Verwijderen
    4. Bieke je werkt bij een drogist dacht ik, of je bent drogist? Een drogisterij heeft er veel belang bij om voedingssupplementen te verkopen. Lekker winstgevend! Ik denk dat het niet zo is dat je jezelf beter kunt slikken met supplementen en drankjes. En een deel zit, zoals Fabiooltje ook al zegt, in de hoek van de kwakzalverij.

      Voedingsdeskundigen vinden over het algemeen dat gezonde, volwaardige voeding voldoende voedingsstoffen bevat en dat je niet naar supplementen hoeft te grijpen. Een uitzondering is vitamine D. Daarvan halen kinderen en ouderen niet voldoende uit voeding.

      Verwijderen
    5. @ Bieke: ik gebruik geen Prednison voor mijn pijnklachten. De pijnstiller die ik heb, heet Tramadol, dat is iets heel anders!

      Verwijderen
    6. Ik werk niet meer, geen enkel financieel belang bij welk advies dan ook.
      Ik ben idd. gediplomeerd drogist en heb behoorlijk wat opleidingen op gebied van voedingssupplementen en vitaminen gevolgd en inderdaad jaren in een gezondheidswinkel gewerkt.
      Het voedingscentrum geeft adviezen en geeft daarnaast zelf toe dat 95% van de Nederlander niet elke dag aan de geadviseerde hoeveelheid groenten en fruit komt. Vooral D en K zijn een probleem. Daarnaast is de 80 mg. vit C te weinig na een operatie. Vitale functies gaan altijd voor, opbouw skelet is voor het lichaam niet belangrijk, je gaat niet dood aan een slecht skelet. Dus de beschikbare vitaminen/ mineralen worden verdeeld door het lichaam. Komt er te weinig binnen gaan de belangrijkste zaken voor.. net een boekhouding eigenlijk.
      Feit is dat Aaf in haar heupen geen kraakbeen meer heeft. Dit proces zet zich door in haar hele skelet. Er zijn echt wel supplementen die helpen om bot aanmaak te bevorderen en afbraak vertragen.
      Ik heb trouwens ook een zwager die apotheker is. Daar zit meer winst op dan vitamines en geen prijsconcurrentie, want vaste prijzen. Als er ergens winsten worden gemaakt is het wel in deze branche. Bieke

      Verwijderen
    7. Guusje gebruikt Prednison, daar reageerde ik op. Prednison is een ontstekingsremmer. Bieke

      Verwijderen
    8. Groenlipmossel wordt door veel deskundigen aangeraden. Het valt te proberen, toch.

      Verwijderen
    9. Deskundigen in het kwakzalverscircuit. Echte deskundigen zijn het er over eens: placebo-effect.

      Verwijderen
    10. Ha Aaf,

      Als ik jou was zou ik iets meer naar Bieke luisteren. Zegt een hoop zinnigs waar je misschien nog profijt van kan hebben.

      Ik probeer het even heel simpel uit te leggen :)
      Het feit dat je diabetes hebt zorgt voor een chronische ontstekingsreactie in je lichaam. Op deze ontstekingen moeten als het ware ''pleisters'' aka cholesterol om de ontstekingen te remmen. Ik gok dat je ook verhoogde cholesterol waardes hebt/pillen hiervoor neemt.
      Wat gebeurt er als er geen pleisters (statines onderdrukken het) meer zijn - dan is het lichaam zo ingenieus om iets anders te verzinnen. Allicht komt de naam bekend voor - aderverkalking, oftewel afzetting van calcium in de aderen. Het lichaam geeft in deze situatie calcium aan de hoogste prioriteit, dit zijn niet de botten ;). (Heb je toevallig ook een hoge bloeddruk)?

      Wat gebeurt er als de ontstekingen jaren doorsluimeren? Dan zal de calcium voorraad steeds verder uitgeput raken in de botten met osteoperose en slijtage als gevolg.

      Supplementen kunnen heel veel doen, mits je weet wanneer/wat/hoeveel en de oorzaak aangepakt wordt + voeding geoptimaliseerd, voor het individu, is. Schijf van 5 is leuk, maar als jij een intolerantie hebt tegen zuivel (dat zou heel goed kunnen) heb je al een probleem en is het dweilen met de kraan open :)

      Groet,
      M

      Verwijderen
  6. Oh oh dat moet je noooiiit meer doen, de maximale dagdosering overschrijden.
    Ik heb ook heel veel Ibu geslikt gedurende een aantal maanden vanwege hevige pijn spierreuma. Op een gegeven moment (na 7 mnd) hield ik het niet meer uit en ben ik op aanraden van de huisarts overgegaan op Prednison. Wilde dat eerst niet. Tuurlijk is het niet een leuk middel, maar ik heb weinig bijwerkingen en slik hierbij ook wekelijke een tablet tegen evt. botafbraak (door Prednison). Tja, het is nu eenmaal zo. Maar ik ben wel van de hel in de hemel gekomen. Sterkte hoor, chronische pijn is erg. Ik hoop dat je medicatie helpt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Normaal gesproken gebruik ik de laatste jaren bijna nooit pijnstillers. Voordat ik in de overgang kwam had ik regelmatig vrij zware hoofdpijn, maar na de menopauze was dat helemaal over.
      Ik had nu met de pijnklachten van mijn heupen inderdaad bedacht dat het niet verstandig is om de maximale dagdosering zoals die op de verpakking staat te overschrijden! Ik ben daarom gaan halveren en dat maakte dat de pijn heel zwaar werd om mee te leven!

      Verwijderen
  7. ahhh jeetje Aaf, ik voel echt met je mee..

    Helaas ben ik chronisch pijn patient en slik zware opiaten, waar ik echt niet blij mee bent.
    Maar zoals iemand hierboven noemt haalt het enkelt de hele scherpe randjes weg.

    Ik gun je dan ook van harte dat je het hiermee red en niet nog zwaarder moet, want hoewel je het voor de pijn slikt, het zijn niet de fijnste middelen.
    En dat je het dan na je operatie langzaam kan gaan afbouwen.

    Want niets is fijner dan een leven zonder pijn.

    Mensen kunnen zich vaak niet voorstellen wat pijn met je kan doen.
    En eigenlijk ben ik ook blij dat veel mensen dat niet weten, want ik gun niemand extreme pijn.

    Over het algemeen kan ik er mentaal heel erg goed mee om gaan, ik voel me gezegend dat ik van mijn ouders een portie doorzettingsvermogen heb meegekregen en nog steeds ruim 32 uur aan het werk ben (alhoewel ik nog steeds hoop weer 40 uur te kunnen werken eigenlijk) maar afgelopen dinsdag had ik wel even een slechte dag, snikkend op de bank bij mijn moeder, 35 en dan zoveel ondraaglijke pijn, waar heb ik dat aan verdiend.
    Maar héél soms mag je wel even zo'n baaldagje hebben.

    Hopelijk blijf je het redden met de Tramadol tot aan de operatie, en vooral dat de operatie je zo goed gaat helpen qua pijn, ongemak en eigenlijk ook mobiliteits vermindering.
    Gelukkig ben je een enorme doorzetter!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.