zaterdag 15 augustus 2020

De boodschappen - week 2 van de geldrampoefening

In augustus houd ik een geldrampoefening om te kijken of ik naast de vaste lasten uitkom met 60 euro per week voor boodschappen en diversen. In week 1 hield ik nogal wat geld over, namelijk €36,09. Dus er zat nog wat in de pot! Geld genoeg voor een gift voor hulp aan Beiroet. Daar zijn mensen die heel hard hulp nodig hebben, het feit dat ik zo nodig een geldrampoefening wil doen, hoeft mij niet te beletten gewoon geld te geven voor de mensen daar!
Stand geldrampoefening: in de pot op 8 augustus €96,09, uitgegeven €78,29, blijft over: €17,80

Wat gaf ik uit?
Ik kocht veel fruit, groenten, sojaproducten, peulvruchten en vis.

 8 t/m 14 aug 20


*=aanbieding, @=afgeprijsd WAAR PRIJS
Voeding
500 gram verse pruimen* AH 1,99
2 avocado's * @ AH 1,29
6 bananen AH 1,19
500 gram verse abrikozen AH 1,89
pindakaas 100% + hagelslag* AH 2,76
puntpaprika* AH 1,49
krop ijsbergsla* AH 0,49
bos wortelen AH 1,49
trostomaten, 6 stuks* AH 1,49
salade ui* AH 0,44
uien, 1 kg AH 1,29
broccoli 375 gr* AH 0,67
grote pot Mexicaanse bonenschotel* AH 1,25
grote pot haricots verts* AH 1,25
tempeh* AH 1,35
kikkererwten, 2 blikken AH 1,22
haringfilet* AH 1,95
2 blikjes tonijn MSC* AH 1,98
chilivlokken AH 1,69
sojayoghurt* AH 1,12
Snacks/ hapjes
Dranken
TOTAAL VOEDING EN DRINKEN 28,29
Diversen
Noodhulp Beiroet giro 555 50,00
TOTAAL 78,29

18 opmerkingen:

  1. Wat me opvalt is dat je alleen geld uitgeef aan boodschappen of andere noodzakelijke dingen (zoals vorige week die meubelwas (of wat was het ook alweer?) of geld voor andere zoals nu. Heb je geen hobby's of koop je nooit een tijdschrift, geurkaarsje, iets leuks voor in huis, ergens een kopje koffie... of wat dan ook waar je blij van word?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iets leuks of lekkers daar is in een geldramp oefening geen ruimte voor. Voor velen is het in deze corona tijden geen oefening. De prijzen zijn omhoog gevlogen. Sommigen kunnen niet eens meer noodzakelijk bedrijfskosten opbrengen. En moeten zich zien te behelpen.Die kunnen echt niet eens denken aan onnodige uitgaven. Supper geweldig dat iemand er voor kiest om geen geld uit te geven aan meuk maar aan mensen die echt niks meer hebben.

      Verwijderen
    2. @Anoniem, ik hoef niet persé geld voor mijzelf uit te geven om blij te worden. Ik word ook blij van het idee dat ik een paar mensen in Beiroet een beetje kan helpen.
      Ik heb een abonnement op een krant en ik lees Genoeg. De meeste tijdschriften vind ik niet de moeite waard, er staat nauwelijks iets lezenswaardigs in.
      Van de meeste geurkaarsen, wierook en zo word ik benauwd en krijg ik een milde astma aanval.
      Ergens een kopje koffie halen terwijl ik nauwelijks kan lopen en middenin de corona pandemie (want vergis je niet, die is nog niet weg!) vind ik niet echt een optie!

      Verwijderen
  2. Ik heb bewondering voor je!
    Heel gezonde voeding heb je en desondanks nog meer dan genoeg over zodat je ook nog 50,- overmaakt voor Beiroet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aaf . Ik wil je niet aanvallen of een discusie over de opneembaarheid van plantaardige eiwitten aan gaan. Het valt mij op dat je in mijn ogen heel weinig eiwitten eet. Ik eet ongeveer net zoveel. Ze zeggen dat ouderen meer nodig hebben. Zeker nu botten moeten gaan herstellen. Waar gaan je dochters van uit ? Die heel verstandig en bewust veganistisch eten. Ik kan er niet echt achter komen. 60 gram per dag ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staan niet alleen plantaardige eiwitten in dit lijstje, maar ook vis, in blik en vers gerookt.
      Maar je hebt wel gelijk dat ik weinig eiwitten eet. Ik vul de laatste tijd iedere dag de eetmeter van het Voedingscentrum in en die geeft aan dat ik wat te weinig eiwit eet. Die hoeveelheid ga ik dus verhogen! Hoe, daar ben ik nog niet echt uit! Mijn dochter suggereerde dat ik hennepzaad moest gaan eten.

      Verwijderen
    2. Noten en zaden zijn voor veganisten heel geschikt. En daar zitten ook vezels in. Als. Je structureel te weinig eiwit eet, zou ik zo nu en dan een eitje toch overwegen, eventueel tot je gerealiseerd bent. Veel senioren raken snel hun spierkracht kwijt en dat risico loop jij ook nu het bewegen zo'n pijn doet. De opbouw van spieren dugaat echt moeizamer als je ouder wordt. Als je zwaar bent kun je zelfs denken dat je fijn ietwat bent afgevallen, terwijl je spieren juist afnemen ipv je vet. Je bent er voor je herstel straks bij gebaat, zo fit en sterk mogelijk te zijn.
      Succes met de voorbereidingen!

      Verwijderen
    3. Die autocorrect pook! Nog een poging: gerevalideerd

      Verwijderen
    4. In eieren zit helemaal niet zo veel eiwit!
      Komt denk ik door het woord 'ei' dat iedereen dat denkt. Misschien moeten we het maar gewoon proteïne gaan noemen.

      Hier een tabel en als je verder naar beneden scrolt nog een lijst:
      https://www.fit.nl/voeding/eiwitrijke-voeding
      ei: 13 gram
      havermout: 13 gram
      pasta: 13 gram
      tofu: 12 gram
      couscous: 15 gram
      gemengde noten: 22 gram
      seitan: 22 gram
      pindakaas: 25 gram
      zaden: 30 gram
      sojabonen: 36 gram

      Je kunt dus net zo goed (of zelfs beter) pasta en havermout eten als een ei.

      Verwijderen
  4. Ik begrijp deze uitdaging niet zo goed. €60 per week voor 1 persoon vind ik een behoorlijk hoog bedrag.
    Heb onze (2 personen) uitgaven van deze week even opgeteld kom op 63,50 euro en dat is incl. €3,75 voor een boek bij de kringloop, 2 boxershorts voor partner € 18 en een paar teenslippers voor mezelf van €5 . Ik eet geen vlees, mijn partner wel. (Het vlees kwam uit onze diepvries)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind 60 euro ook vrij ruim. Het schijnt het bedrag te zijn dat je krijgt als je in de schuldsanering zit.

      Verwijderen
    2. Ik denk dat die 60 euro vooral zwaar gaat doorwegen als je heel lang in die situatie zit. Als je er naast boodschappen ook kleding, schoenen, herstellingen in huis, vervoer, ontspanning, alle extra dingen eigenlijk, van moet betalen. En dat het ook vooral moeilijk wordt als je een sociaal leven wil hebben.

      Verwijderen
    3. Zie mijn reactie op Colorfullworld.

      Verwijderen
  5. Super lijstje weer! Ik doe zelf de meeste boodschappen bij de Lidl, maar voor de magere Franse kwark van het eigen merk van AH maak ik een uitzondering. Heerlijke romige kwark, start in de ochtend met een klein schaaltje. Het blijkt goed te zijn om met eiwitten de dag te starten. 9 per 100 gram. In de avond neem ik nog een schaaltje. Soms met blauwe bessen, maar vaak zonder. Mmmmm

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op zich een leuke challenge. Wat toch vaak anders is voor mensen die lange tijd van 60 euro moeten leven dat je dan vaak niet ontkomt aan kosten die je voor een maand/poosje wel kunt doorschuiven. Als je alle kosten van je leven incl kleine aankopen, evt sport abonnement, auto brandstof en beurt want evt nodig voor werk of andere ov kosten, ID kaart, evt bieb abo, vervangen meubels/witgoed, een cadeautje voor iemand en evt zorgkosten(bv EB, tandarts en medicatie) ook van 60 euro moet doen dan is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Maar ik denk dat Aaf zich hier ook wel bewust van is. Wij geven aan boodschappen ook weinig uit, maar als ik optel wat ik uitgeef aan bovenstaande posten, dan zijn de 60 euro per week eigenlijk wel op op "jaarbasis". Maar goed om beetje gevoel te krijgen is zo'n geldramp oefening best nuttig. Het zou een beter idee geven als Aaf, die zelf al aardig zuinig is, alle kosten van jaar optelt en dat deelt door 52 weken. of heb je daar zelf al wel een beeld van?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het uitgerekend over de periode 1 maart 2019 tm 29 februari 2020. Mijn gemiddelde aan variabele lasten is 85 euro per week. Dat is dus naast voeding en drinken en gewone vaste lasten. Mijn schatting is dat ik in die periode gemiddeld 30 euro per week uitgaf aan voeding en drinken. Totaal dus 115 euro per week. Dat is bijna het dubbele van 60 euro.

      Verwijderen
    2. Wij leven al sinds 3 jaar en een paar maanden van 60 euro per week voor alle boodschappen kleding schoenen, kapper en kadootjes, behalve de vakantie.Dus 240 of 300 per maand. Met z'n 2en. Anders zouden we 80 euro kunnen besteden zonder in de schulden te komen. Maar die ene vakantie per jaar in de bergen geeft de sjeu aan het leven.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.