donderdag 13 augustus 2020

Menu's voor mijn geldramp-oefening weken!

Leo en Kloon vroegen wat ik at in deze geldramp weken, daarom hierbij een aantal menu's.
Ik kook meestal voor 3 of 4 keer/personen, dat deed ik al toen mijn dochters nog bij mij woonden en daar ben ik nadat ze elders gingen wonen mee doorgegaan. Ik vond het heel handig om thuis te komen van mijn werk en om dan een maaltijd in de magnetron te kunnen schuiven. Nu eet ik meestal 2x hetzelfde en vries ik een portie in om later te gebruiken.

  • Menu 1 - een variant op het auberginerecept van schoonzoon - hier maakte ik 3 porties van.
1 cm gember
2 tenen knoflook
1 tl kurkuma
1 tl paprikapoeder
1 tl cayennepeper
1 tl komijn
1 zoete aardappel
2 aubergines
1 courgette
2 grote gele uien
2 rode uien
zonnebloemolie
zout en peper naar smaak
een blik linzen, uitlek gewicht: 265 Gram
- Bak de klein gesneden groenten, kruiden en specerijen gaar in de olie en voeg de linzen toe.
Het is een gerecht met véél groente en weinig koolhydraten, maar wel lekker pittig gekruid.
Voor méér koolhydraten kun je rijst toevoegen.

  • Menu 2 - broccolisoep, voor 1 à 2 personen. 
Gemaakt op een hete dag, toen ik mij (door de hitte? ) niet zo heel lekker voelde. Ik had buikpijn, misselijk en was duizelig. Het is niet een volledige maaltijd, maar dat hoeft ook niet altijd, zeker als je je niet 100% voelt. Broccoli is een supergezonde groente!
2 grote uien, gesnipperd
2 tenen knoflook, gesnipperd
375 gram broccoli, in stukjes
aardappelpuree
soja kookroom
1 bouillonblokje (ik gebruikte groentebouillon)
zonnebloemolie
ca 1 liter water
zout en peper naar smaak
staafmixer
- Het recept dat ik gebruikte, sprak van een aardappel, maar die had ik niet in huis, dus gebruikte ik wat van een zakje aardappelpuree. De rest van de aardappelpureepoeder bewaar ik in een afsluitbaar doosje.
Bak de uien en de knoflook 5 minuten in de olie. Voeg kokend water, het bouillonblokje en de broccoli toe. Kook gaar in 5 minuten en maak fijn met de staafmixer. Voeg wat aardappelpuree toe totdat de soep de gewenste dikte heeft. Maak af met en scheut kookroom. Voeg zout en peper naar smaak toe. 

  • Menu 3 -paprika met kikkererwten -  hier maakte ik 3 porties van.
2 grote rode paprika's
1 flinke courgette
2 grote gele uien
2 rode uien
2 tenen knoflook
olijfolie
2 takjes rozemarijn
chilivlokken naar smaak
blikje tomatenpuree
zout en peper naar smaak 
een blik kikkererwten, uitlek gewicht: 240 gram
- Bak de fijngesneden groenten en rozemarijn gaar in de olie en voeg de kikkererwten toe
Wil je méér koolhydraten, maak er dan couscous of iets dergelijks bij. 

  • Menu 4 -  broccoli met tempeh - ook hier maakte ik 3 porties van.
300 gram broccoli
3 grote gele uien
2 tenen knoflook
3 trostomaten
250 gram tempeh
zonnebloemolie
zout en peper naar smaak 
sojasaus
woksaus lemongrass chili
- Snijd de broccoli in stukjes en kook gaar
snipper de uien en de knoflook en bak gaar in de olie, voeg op het laatst de stukjes trostomaat toe
snijd de tempeh in kleine stukjes en bak knapperig in olie in een 2e koekenpan en voeg aan het einde van de baktijd sojasaus toe.
Meng de uien en tomaten mix met de stukjes broccoli en strooi de gebakken tempeh er over, schenk op het bord nog wat woksaus over het gerecht. 
Wil je méér koolhydraten? Geef er gebakken aardappeltjes bij!

  • Menu 5 -  salade - voor één persoon. Een salade maak ik altijd vlak voor de maaltijd klaar, anders verlept alles en ziet het er niet meer smakelijk uit! Het is altijd goed om met groenten zo veel mogelijk te variëren.
Gisteren maakte ik vanwege de hitte zowel voor de lunch als voor de avondmaaltijd een salade. Ik had totaal geen zin om te koken!
Lunchsalade: 
ijsbergsla, 
trostomaat, 
een halve gerookte haring in stukjes, 
gesnipperde salade ui, 
1,5 eetlepel azijn en 1 eetlepel olijfolie
Maaltijdsalade: 
1/3 fijngesneden komkommer, 
5 gesnipperde radijsjes, 
een gesnipperde rode ui, 
een halve avocado, in stukjes, 
een handvol gemengde noten, 
een in stukjes gesneden banaan, 
een eetlepel olijfolie + 1,5 eetlepel azijn.
Wil je meer koolhydraten? Rooster een volkoren boterham en besmeer hem met boter en een frisse sandwichspread of iets dergelijks.

5 opmerkingen:

  1. Heerlijk hoor, ik ga ze ook maken lijkt me erg lekker. De sleutel tot voordelig eten ligt als ik je recepten zo lees toch vooral in seizoenen volgen met groenten, zelf snijden ipv voorgesneden en peulvruchten ipv vlees. Of wellicht matig vlees/vis. En misschien ig iets uit eigen moestuin ? Radijsjes zou bijv makkelijk kunnen. Dank je wel voor het delen ik ga ze echt allemaal uitproberen, toevallig een grote fan van aubergine, brocoli, salades en peulvruchten 😁
    Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb gisteren een hele tijd zitten puzzelen of het mogelijk is om te eten van maar 25 euro. Het is niet mijn goesting van eten en ook niet de beste kwaliteit van eten, maar ik veronderstel in hoge nood dat het moet kunnen lukken. Een moestuin hebben, een gevulde voorraadkast en kunnen koken met weinig is zeker een aanrader als je met zo weinig moet toekomen. Voor de geïnteresseerden: https://mijntweecent.blogspot.com/2020/08/donderdag-13-augustus.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gisteren kookte ik het aubergine recept van je schoonzoon. Het was heel lekker! Bedankt voor het recept. Ik bewaar het!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die recepten zien er goed uit, een aantal ga ik zeker ook proberen. Dank je

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.