donderdag 1 juli 2021

Toeslagen terug betalen!

In het afgelopen jaar ontving ik zorgtoeslag. Het uitbetaalde bedrag bleek te hoog te zijn, ik had geen recht op de €257,- die ik ontving, maar "slechts" recht op 192 euro volgens de uiteindelijke definitieve berekening. Dus ik had 65 euro te veel gekregen!
Ik vind 192 euro ook heel mooi, die 65 euro gaat binnenkort weer terug naar de belastingdienst. Ik mag het betalen in 4 maandelijkse termijnen, 3x 20 en 1x 5, maar dat vind ik bij dit kleine bedrag onzin. Ik betaal gewoon volgende maand het bedrag in één keer.

Gelukkig gaat het bij mij niet om een groot bedrag, zoals bij de kinderopvangtoeslagenaffaire, die affaire die beter toeslagramp of toeslagschandaal genoemd kan worden.
Het schijnt dat er nog heel veel slachtoffers van die toeslagenaffaire op hun geld zitten te wachten. Ik vind het ronduit schandalig!

ongeveer het bedrag dat ik verschuldigd ben


Overigens heb je nog tot 1 september 2021 de tijd om zorgtoeslag en/of huurtoeslag over 2020 aan te vragen. Wil je weten of je in aanmerking komt? Check het op www.toeslagen.nl , dit is de toeslagen-site van de belastingdienst. Als je later dan 1 september wilt aanvragen, dan is je recht op toeslagen over 2020 vervallen. Dus zorg dat je op tijd bent!

9 opmerkingen:

  1. Hele belastingstelsel is schandalig. Als ondernemer altijd 60% belasting betaald. Dan nog eens 25% (inmiddels oplopend) als je geld van de zakelijke rekening wilt afhalen, dan omdat je teveel gespaard hebt en niet over de balk hebt gesmeten omdat je een goed pensioen wilde, (want als ondernemer heb je na je werkperiode geen vangnet) mag je betalen omdat je geld op de bank hebt en als je dan doodgaat, mogen je kinderen nog even erfbelasting betalen. Nou die euro is inmiddels veel minder waard dan die geweest zou zijn als je met je kont op de bank een uitkering had ontvangen en alles lekker had opgemaakt. BELACHELIJK.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je betaalt geen belasting over het geld dat van de ene naar de andere rekening wordt overgeboekt. Je betaalt belasting over het geld dat je uit je bedrijf haalt om als inkomen te gebruiken. Gewoon inkomstenbelasting, die iedereen betaalt.

      Dat het belasting systeem oneerlijk is, dat ben ik met je eens. Dat het voor kleine ondernemers nadelig is, ben ik ook met je eens. Dat is het resultaat van jarenlang VVD stemmen. Dan valt alles in het voordeel van de multinationals uit en betalen de kleintjes alle kosten.

      Verwijderen
    2. Misschien had je een betere boekhouder moeten zoeken. Dit betalen wij bij lange na niet door goed beheer.

      Verwijderen
    3. Genoemde belastingen zijn allemaal minimaal normaal hoor.
      Dus erg benieuwd waarom u geen inkomsten, spaar, erf en VPB belasting zou moeten betalen...

      Verwijderen
  2. Ik zet mijn inkomen expres te hoog in tijdens het jaar. Uiteindelijk blijk ik dan minder te verdienen, en als de belastindienst dan mijn werkelijke jaarinkomen weet, krijg ik altijd nog een paar tientjes extra. Ik kan het geld gelukkig gedurende het jaar nog wel missen. En jouw methode is natuurlijk ook goed, zolang je het geld inderdaad maar kunt missen als dan de eindafrekening komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig kan je het betalen. Voor mensen waar het elke week elk dubbeltje omdraaien is zou dit een vervelende verrassing zijn. E

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben altijd alles buiten het salaris als misschien inkomen gehouden.op een losse spaarrekening werd elke cent toeslag geparkeerd tot de definitieve aanslag. Dan verhuisd en het bedrag van de aanslag naar de buffer. En reken maar dat we daar krom voor hebben gelegen. 700 toeslagen per maand is een indicatie van het lage inkomen. Met een maand huur onder de 450 euro.

      Ik ben nog elke maand oprecht dankbaar dat we geen cent toeslag meer krijgen. Dat betekent namelijk dat onze salarissen er heel anders uitzien.

      Overigens werden met de toeslagenaffaire vooral onschuldige mensen etnisch geprofileerd en/of valselijk als fraudeur bestraft. Waardoor ze enorme schulden bij de belastingdienst kregen, ze enorm in de problemen raakten financieel doordat alles werd stopgezet en teruggevorderd. Ze jarenlang in de schuldsanering leven. En dat ze al die jaren niet over kunnen doen terwijl ze helemaal geen fraude hebben gepleegd.. het was niet een u hebt 900 euro meer gehad dan u recht op hebt. Het was we verdenken u van fraude. Betaal 35000 euro terug en zoek het maar uit.

      Verwijderen
  4. Ik heb een groot vermoeden dat ik ook zo'n slachtoffer ben, alleen maar op basis van mijn buitenlands ogende achternaam. Gelukkig geen tienduizenden euros en ik ben ook niet in de problemen geraakt, maar toch.

    Jaren gedacht dat ik geen recht op kindgebonden budget, maar als ik proefberekeningen maak, blijk ik er toch recht op te hebben. Ik kreeg opeens uit het niets met terugwerkende kracht van een aantal jaar een paar honderd euro terug, maar 2020 krijg ik na zelf proberen aan te vragen niet, terwijl we het daar toch over een euro of duizend hebben.

    Ik zou niet weten waar ik moet zijn om er achter te komen of ik op die beruchte zwarte lijst voorkom en hoe ik ervoor kan zorgen dat ik het geld waar ik eigenlijk recht op heb toch kan ontvangen. N.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De SP roept mensen op om te melden dat ze op een zwarte lijst staan. Maar ik zou ook werkelijk niet weten hoe je daar achter komt.

      De proefberekeningen geven al jaren iets heel anders aan dan wat er op de definitieve afrekening komt te staan. Waarom dat elk jaar afwijkt is niet te achterhalen.

      Mijn vriend had huurtoeslag en zorgtoeslag. Elk jaar werd de huurtoeslag achteraf verminderd. Hij moest steeds behoorlijke bedragen terugbetalen, terwijl hij alles volgens de proefberekening en de inkomsten overzichten had ingevuld. Door de hogere toekenning aan het begin van het jaar kreeg hij geen kwijtschelding voor de plaatselijke heffingen. Wie dan niet betaalt krijgt de deurwaarder op bezoek. Wie wel heeft betaald kan achteraf geen kwijtschelding meer krijgen. Als hij na afloop van het jaar weer toeslagen terug moest terugbetalen en volgens zijn inkomen wel recht had op kwijtschelding, kreeg hij het betaalde nooit terug.

      Hij kreeg zelfs een keer een aanslag om kinderopvangtoeslag terug te betalen, terwijl hij die nooit had aangevraagd. Gelukkig maakten we van alle formulieren fotokopieen,die hebben we toen met een bezwaar ingestuurd. Niks meer van gehoord.

      De belastingdienst heeft nooit een berekening willen geven waarom hij zoveel huurtoeslag moest terug betalen. Nu wordt gezegd dat je dat soort dingen kunt melden, maar dat is te laat. Hij is inmiddels overleden.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.