zaterdag 12 augustus 2023

Boodschappen voeding en drinken -> mooi binnen budget!

Ook dankzij de groenten die ik mocht ophalen, bleef ik ruim onder mijn budget van 40 euro per week. Voor die groenten moest ik wel een flink eind fietsen, namelijk 10 kilometer heen en ook 10 kilometer weer terug. Maar dat is goed te doen met mijn elektrische driewieler.
Wat ik al gegeten heb, zijn de spinazie, een ui, de aardappels, de rode peper, een stukje van de komkommer en wat van de peterselie.
De alpro vanille pudding met extra proteïne vond ik ronduit vies! De volgende keer geef ik zo iets weg aan mijn veganistisch etende kinderen in de hoop dat het bij hen wel in de smaak valt.

De flesjes kersenbier en cider met een smaakje kocht ik voor de voorraad, om zo nu en dan eens van te genieten. Die heb ik nog niet geprobeerd.

Bij sommige winkels heb ik vrijwel niets gekocht. Je vraagt je misschien af waarom ik er dan naar toe ga. De Lidl en de AH zijn buren. Dus ik kan in één moeite door. De Plus zit ergens anders, maar die zit dan weer in de buurt van de drogist en de bibliotheek, dus ook een bezoek aan de Plus kan ik combineren met een bezoekje elders.

5-12 aug  23

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
appels van eigen boom tuin 0,00
417 gr wilde nectarines* AH 1,16
cantaloupe meloen, ruim 1100 gram* Lidl 1,79
pot zwarte kersenjam + pot bosbessenjam* AH 4,00
zoute haringfilet @ AH 1,81
plakken geitenkaas, belegen @ AH 3,35
cottage cheese Plus 0,89
roggebrood @ Lidl 0,79
smeerkaas 20+ Lidl 1,19
een boeketje eetbare bloemen bioboer 0,00
pruimen bioboer 0,00
spitskool bioboer 0,00
zwarte sperziebonen bioboer 0,00
courgette bioboer 0,00
pepers, een rode en een groene bioboer 0,00
bosje krulpeterselie bioboer 0,00
2 grote gele uien bioboer 0,00
komkommer bioboer 0,00
Nieuw Zeelandse spinazie bioboer 0,00
tomaten bioboer 0,00
aardappels bioboer 0,00
vegetarische vleesvervanger, 2 pakjes* Lidl 2,68
verse focaccia, duopak* Lidl 1,39
2 liter volle boerenyoghurt* Plus 2,98
alpro pudding met extra eiwit (AH kraskaart vorige week) AH 0,01
Snacks/ hapjes  
carrotcake, 3 stukjes (voor bezoek) AH 2,97
kleintje blauwe kaas* AH 1,00
Dranken  
2 liter sojamelk Plus 1,78
2 flesje kersenbier  + 2 cider met  framboos + aardbei* AH 3,73
TOTAAL   31,52

13 opmerkingen:

  1. Als het biologische eten heel lekker is, zou ik overwegen om zelf een abonnement te nemen. 20 km fietsen op de elektrische fiets is gezond, de groenten zijn gezond en het geld kun je missen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, dat ga ik niet doen. Op woensdagmiddag heb ik andere bezigheden: oppassen, kleinzoon begeleiden van en naar zwemles en daarnaast is het tijdslot waarbinnen je de groente op kunt halen voor mij te klein. Het moet binnen 3 uren. En het is mij te ver om dat fietsen in weer of geen weer te doen. De supermarkt is een stuk dichterbij.
      En ik proef eigenlijk geen verschil tussen de biologisch geteelde groenten en groenten van niet-biologische teelt.

      Verwijderen
  2. de carrot cake was deze week bij Plus in de aanbieding, 1,99 euro

    BeantwoordenVerwijderen
  3. die 20+ smeerkaas die je hebt genomen vind ik echt net zo lekker als de gewone. Misschien ook eens de 20+ konijnen kaas uit die zelfde winkel proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik combineer de naturel smeerkaas altijd met sambal, peterselie, knoflook of bieslook plus een beetje vers gemalen zwarte peper. Ik heb ook komijnenzaadjes in mijn assortiment kruiden en specerijen, die zou ik er ook op kunnen strooien, of sesamzaadjes.

      Verwijderen
    2. Dat doe ik ook! Bieslook of oregano....

      Verwijderen
  4. Jij hebt ook de kraskaart benut zie ik! Leuke actie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind ik ook een leuke actie inderdaad, maar wel jammer dat - nu het geen papieren kaartjes meer zijn - je ze niet (meer, zoals vorig jaar) kan ruilen. Ik zit nu met twee keer drinkyoghurt, mijn zuivel-intolerantie (krijg er overactieve slijmklieren van) gaat daar niet goed mee samen en hubby lust het niet. Toch jammer... Het is ook nog eens beperkt houdbaar en je moet het koelen dus ook lastig weg te geven (in elk geval niet via de voedselkast in ons wijkgebouw). Nu hoop ik maar dat er nog een soort doneer optie voor de voedselbank komt ofzo. Anders is het toch vooral een hele leuke actie voor de supermarkt zelf..

      Groetjes Lily

      Verwijderen
  5. Bedankt voor het delen van deze informatie. Ik kan me nooit voorstellen hoe mensen binnen zo'n laag budget kunnen blijven en ben dan altijd benieuwd wat zij dan concreet kopen van zo'n bedrag. Dat heeft u hier opgeschreven, waarvoor dank. Ik kan er voor mezelf alsnog niet heel veel mee omdat ik deze lijst niet beschouw als voedsel voor een week maar misschien voor hooguit 2 á 3 dagen. Blijkbaar hebben veel mensen een lagere voedselbehoefte. Maar bedankt voor het concreet opschrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben maar alleen, dat scheelt!
      En als je brood, pasta, rijst of andere houdbare voeding uit voorraadkast of vriezer mist, dat trok ik uit de voorraad. Daarom alleen aardappels en een pakje met 9 plakken roggebrood deze keer.

      Verwijderen
    2. Wat leuk dat u reageert. Bedankt voor de toelichting. Ja, ik had al het vermoeden dat niet alles op de lijst stond. Dan snap ik dat het bedrag laag kan zijn, maar dat is dan meer een administratief trucje dan dat het echt een week aan boodschappen-kosten representeert. Daarnaast mis ik ook de huishoudelijke producten en verzorgingsproducten, etc. waardoor het bedrag nog hoger zal uitvallen. Maar desalniettemin fijn om een inkijkje te mogen hebben in iemands boodschappen. Zet me toch aan het denken over waar ik zelf andere keuzes kan maken.

      Verwijderen
    3. Ik publiceer wekelijks mijn uitgaven voor eten en drinken. Dus er is geen sprake van een administratief trucje. Kijk eens onder het label Boodschappen!
      Ook publiceer ik zo nu en dan mijn uitgaven voor verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen. Hier bijvoorbeeld: https://zuinigaan.blogspot.com/2012/03/uitgaven-voor-persoonlijke-verzorging.html
      Ik geef onmiddellijk toe dat de laatste keer al weer geruime tijd geleden is. Ik zou wel weer eens een jaaroverzichtje kunnen maken.

      Verwijderen
    4. Dat van 'trucje' heb ik niet duidelijk gezegd. Excuses daarvoor. Ik bedoelde niet dat u aan trucjes doet in negatieve zin. Ik bedoelde het neutraal. Ik had beter 'administratieve keuze' kunnen zeggen. Ik kwam op de website vanuit een onderzoek naar wat mensen uitgeven aan boodschappen in totaal, maar ik snap nu dat dit alleen ging over eten en drinken van wat die week is gekocht. Nogmaals dank voor de openheid. Dat is behulpzaam omdat het dingen concreet maakt in tegenstelling tot sommige andere websites waar alleen algemene adviezen op staan.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.