zaterdag 19 augustus 2023

Hoeveel gaf ik in de afgelopen week uit aan voeding?

Nou, erg weinig kan ik jullie melden!
Dat komt door gratis groenten en appels van eigen boom en ook verder kocht ik niet erg veel. Deze keer geen vleesvervangers. Die had ik namelijk nog voldoende op voorraad.
En ook geen sojamelk, want daar heb ik op moment van schrijven nog 10 liter van op voorraad.
Toetjes: van de sojamelk, in de winkel beter bekend als sojadrink, kookte ik griesmeelpudding die ik combineerde met appelmoes van appels uit eigen tuin!
En nog over die groenten, waarvan ik de bietjes weggaf aan de "eigenares" van het groenteabonnement: voor diegenen die zich ongerust maken of ik wel voldoende groenten at kan ik melden dat ik ook nog uien at (altijd in huis) en komkommer uit het groentepakket van afgelopen week.

Ik heb in concept nog een jaaroverzicht staan van uitgaven voor verzorging en schoonmaak.
Voor diegenen die er blij van worden om daarover te lezen: binnenkort hier te vinden!

12-19 aug  23

*=aanbieding, @=afgeprijsd, VMN= verspilmijniet, BB= bonusbox WAAR PRIJS
Voeding    
appels van eigen boom tuin 0,00
376 gr wilde nectarines* AH 1,04
makreelfilet * AH 3,25
heel volkoren brood VMN AH 0,50
pluksla, ca 50 gram bioboer 0,00
tomaten, 420 gram bioboer 0,00
2 courgettes, 903 gram bioboer 0,00
bieten, 950 gram bioboer 0,00
aardappels (1223 gram) bioboer 0,00
kruiden (peterselie en basilicum) bioboer 0,00
zwarte sperziebonen 260 gram bioboer 0,00
2 bollen verse knoflook Lidl 1,10
maïskolven, 2 stuks* AH 1,19
partijsticks (schijven augurk) AH 1,29
bio penne volkoren, 500 gr AH 1,09
Snacks/ hapjes    
kleintje blauwader kaas* AH 1,00
2 doosjes cup a soup* AH 1,59
Dranken    
oploskoffie, 200 gram AH 2,89
TOTAAL   14,94

9 opmerkingen:

  1. Griesmeelpudding met zelf gemaakte appelmoes was vroeger mijn lieveling toetje. Het ging in laagjes in een grote ovenschaal en daarna in de oven. Heerlijk vond ik het. Als het uit de oven kwam zag het er prachtig uit, maar als je opschepte werd het een beetje prut. Er kwam eens een vriendje logeren, maar die heeft er geen hap van gegeten. Hij vond het er vreselijk vies uit zien.
    Waarom ik het nu niet meer eet, weet ik eigenlijk niet goed. Ik ga het binnenkort zeer zeker maken!.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je schrijft: "voor diegenen die zich ongerust maken of ik wel voldoende groenten at "
    Ik denk dat de lezers met opmerkingen over je groenteconsumptie dat eerder doen om je te betrappen, ze denken te kunnen constateren dat je het helemaal fout doet! En niet uit ongerustheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet het allemaal niet met die groentes. Ik eet het wel maar aan die 200 gram per dag kom ik niet vaak. Eet veel rauwkost en 200 gram daarvan is een hele berg. Mijn vader is heel gezond 87 geworden en de enige groente die hij at was appelmoes (is dat wel groente?) en in de winter af en toe stamppot boerenkool.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem 10.07 uur. Het is vast niet heel erg, maar het schijnt gezond te zijn als je het wel doet. Ik kom makkelijk aan een pond per dag. Mijn oma rookte als een ketter, werd 85. Mijn grootvader rookte als een ketter, werd 91. Mijn moeder dronk niet, rookte niet. Werd 50 en twee weken. Het is een soort loterij lijkt wel. Maar je kansen op een gezonder lichaam zijn iets groter als je gezond leeft. En toch kan je ook dan nog hartstikke ziek worden, want er zijn aandoeningen die ook een gezond lijf doodziek maken, helaas. Je zegt niets over je gezondheid, dus ik ga er vanuit dat die in orde is! Geen stress dan!

      Verwijderen
  4. Toetjes zijn onnodig. Beter een stuk fruit nemen.
    Dat weet jij ook, Aaf.

    Bionda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onnodig of niet. Zo nu en dan is een toetje best lekker!

      Verwijderen
    2. Fruit na het eten is niet altijd goed, als ik dat doe dan gaat het altijd borrelen in maag en moet ik zo vaak boeren dat het onprettig voelt.
      Toetjes eet ik trouwens ook zelden, valt ook nooit lekker wat het ook is

      Verwijderen
    3. Zonder toetje is mijn maaltijd niet af. Voor mn humeur zeker wel nodig. Ik eet echt altijd een toetje, heerlijk. En ben niks te zwaar.
      Groet, G

      Verwijderen
    4. Ik vind het nogal belerend om te zeggen dat een toetje 'niet nodig' is. Aaf deelt hier haar boodschappen en het is niet aan de lezers om daarover te oordelen (dat is mijn mening). Natuurlijk weet Aaf dat ze is inmiddels oud en wijs genoeg om te weten wat wel of niet gezond is. In de strikte zin van het woord is een toetje ook niet nodig om fysiek gezond te blijven maar zo af en toe een klein (of groot) extraatje doet een mens in de regel goed.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.