vrijdag 5 april 2024

Woningen zonder water?

Met verbazing las ik een artikel in de Volkskrant over waterbedrijf Vitens dat waarschuwt dat er in de nabije toekomst misschien geen wateraansluiting mogelijk is bij nieuwe woningen.

Heel even dacht ik nog dat het om een aprilgrap ging. Maar nee, het artikel had als datum 3 april. 
Geen grap dus. 
Het blijkt dat er dit jaar door tekorten al 45 bedrijven niet konden worden aangesloten op water.
Ook toekomstige woningprojecten dreigen geen aansluiting te kunnen krijgen!
Vreselijk! Dat kan toch niet?

Als er op mijn vroegere werk, een school voor Hoger Onderwijs, geen water was, door een leidingbreuk of zo, dan werd iedereen naar huis gestuurd. Geen water, geen lessen, want geen mogelijkheid om de toiletten door te spoelen en geen mogelijkheid om handen te wassen. Dan schiet de hygiëne tekort!
Hoe moet je wonen in een woning zonder wateraansluiting? Er kan gekozen worden voor een composttoilet en je kunt de wasmachine laten draaien op regenwater, maar je kunt je  handen niet wassen, niet afwassen, niet douchen. Niet koken, geen thee of koffie zetten ..... Voor dat laatste kun je eventueel nog flessen met water uit de supermarkt inzetten, maar verder?

Hoe is dit tekort bij Vitens* ontstaan?
Door lozingen van industrie en landbouw is veel water verontreinigd, droogte, hogere temperaturen, sommige huishoudens en bedrijven gebruiken buitensporig veel water.
Aanpak van de problemen zou op verschillende vlakken moeten plaatsvinden: overmatig verbruik flink duurder maken (= 5 tot 10x zo duur), en meer waterwingebieden mogelijk maken. Dus investeren in waterzuivering en waterwinning en afremmen van mensen en bedrijven die denken dat het water niet op kan.
*Natuurlijk heeft niet alleen Vitens, het grootste waterbedrijf van Nederland, problemen met de leveringszekerheid van water. Alle bedrijven hebben problemen of krijgen die in de toekomst. Volkskrant: Vewin, de brancheorganisatie van de tien waterbedrijven in Nederland, drong de afgelopen jaren al meerdere keren aan op ‘meer ruimte’ voor investeringen in waterzuivering en waterwinning.

Ik verbruikte in 2023 in mijn woning 16 m³. Dat is 16.000 liter, gemiddeld ongeveer 50 liter per dag als ik vakanties en andere afwezigheid meereken. Ik moet er niet aan denken om dat water allemaal uit de supermarkt te halen. 😅

Hoe zuinig ben jij met water?

43 opmerkingen:

  1. Na al deze regendagen dacht ik nog "Hoe veel en vaak moet het dan regenen?".Ik hoop,dat er meer geinvesteerd gaat worden in zuivering

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Terwijl dit land VOL, zelfs OVERVOL is (Woorden Juliana uit de eind jaren 70), gaan we gewoon door met het binnenhalen van een stad als Leeuwarden per jaar! Maar, daar hoor je de (s)linkse Volkskrant dan weer niet over maar is wel de grootste oorzaak van het probleem!!

    Een simpele rekensom leert dat ca. 130.000 inwoners x 130 liter (gemiddeld gebruik per dag volgens Google) x 365 dagen een extra belasting qua drinkwater maakt van 6.168.500 m3 ofwel 6.168.500.000 liter water per jaar EXTRA!!

    Meer waterwingebieden heeft geen zin, juist dat zal de verdroging en het inklinken van veen doen toenemen. De enige oplossing is remigratie, geboortebeperking, (afschaffen kinderbijslag na kind 2, vanaf kind 3 een extra kindertax)) en grenzen sluiten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, gewoon regenwateropslag onder het huis...en de wc douche en was daarmee doen, werk ook hoor.
      Ken je het waterplein, of de waterpleinen in Rotterdam al...zulke dingen zijn belangrijk, regen opvangen en onder de pleinen opslaan.

      Verwijderen
    2. Sinds de jaren 70 is het gemiddelde aantal kinderen per vrouw hard gedaald. Volgens het centraal bureau voor de statistiek worden er juist veel te weinig kinderen geboren. Die regels van jou over kindertax lijken mij zeer misplaatst!

      Verwijderen
    3. Welja, elk groot of minder groot probleem in Nederland is de schuld van de vluchtelingen, statushouders en/of asielzoekers.
      Steek de hand eerst maar in eigen boezem en probeer op een mensvriendelijke wijze problemen op te lossen!

      Verwijderen
    4. @Eva, tja, zo kan je de vluchtelingen wel van alles de schuld geven. Maar goed, als je dan zo graag cijfers gebruikt om jouw mening te ondersteunen: Er wordt door Nederlandse huishoudens 818 miljoen m3 drinkwater gebruikt, door bedrijven 386, dat maakt in totaal 1204 miljoen m3 drinkwater. De mensen die in nood naar ons land komen gebruiken dus zo'n 6 miljoen m3. Een eenvoudige rekensom vertelt dus dat deze mensen nog geen half procent van het totale watergebruik voor hun rekening nemen.

      Verwijderen
    5. Lekker makkelijk Eva, de vluchtelingen en de linkse pers zijn verantwoordelijk ! De samenleving veranderd, dat zie je door de eeuwen heen altijd weer gebeuren. En dat is niet altijd makkelijk. Maar jouw opmerkingen zijn wel heel erg van dik hout etc.

      Verwijderen
    6. Hoi Anoniem van 11.48: de samenleving verandert (met een t!) inderdaad, maar deze nieuwe mensen zijn hard nodig. En ja, ze zullen ook water gebruiken, maar ik sluit me aan bij de eerdere reacties op jouw reactie, deze mensen weigeren en terug (waarheen?) sturen lost het probleem echt niet op.

      Verwijderen
  3. Wij verbruiken met een gezin van 4 ongeveer 60m3. Daarbij ben ik altijd thuis ik gebruik dus geen toilet buiten de deur. Elk jaar proberen we te bezuinigen en onder het verbruik te komen van het voorgaande jaar. (Ook met gas en elektra. )

    Ik vind het echt heel erg hoe anderen soms met water omgaan. Bij de buren horen we meerdere keren per dag dat er gedoucht word en dan zeker een half uur lang. Er word zelfs een telefoon mee onder de douche genomen omdat je dan youtube kunt kijken en even lekker ontspannen kunt staan! Ik vind dat absurd. Even ontspannen op de bank gaan zitten met een kop thee/ koffie erbij en een half uur youtube kijken zou ook een optie zijn en veel beter voor het milieu.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben wel zuinig, 17 tot 20 kuub per jaar...geen tuinplanten die zomers water krijgen. Ik kies mijn planten zo dat ze wel tegen wat hitte kunnen.
    Maar ik woon tussen twee fabrieken die half miljard kuub water uit de grond oppompen, die daar ook nog eens niks voor betalen, en de grondwaterstand verlagen, ook in het Natura2000 gebied...en tja, dat schiet niet op he.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan ook zijn dat inmiddels de hele infrastructuur van de omgeving op die oppomping is gebaseerd en als ze er mee stoppen de bebouwing juist schade gaat oplopen en dat de bedrijven dus gedwongen worden om op te blijven pompen terwijl ze er zelf helemaal geen behoefte meer aan hebben door ontwikkeling van betere koel- en productiemethoden.

      Verwijderen
    2. Sinds een maand of twee breng ik mijn waterverbruik flink naar beneden.
      De tips die ik kreeg breng ik in de praktijk. Mijn verbruik is nu tussen de 390 en 500 liter per week.
      Handen wassen na toiletbezoek in de keuken boven een kleine bak. Ik heb twee spoelbakken dus ruimte. Dat water gebruik ik voor doorspoelen wc. Zwembad en sportschool abonnement. Daar douchen. Maar twee keer per week thuis vijf minuten douchen kan ook.
      Met de hand afwassen.
      Alle water van afgieten groenten bijvoorbeeld gebruiken voor doorspoelen toilet.
      Spullen opvouwen voordat het de wasmachine in gaat. Scheelt ruimte. Minder wassen.
      Iedere twee dagen afwassen. Een stel heeft ook afwas voor twee personen.

      Verwijderen
    3. Douchen in het zwembad/de sportschool is niet 'zuinig met water' alleen maar zuinig voor de portemonee en daar ging het in dezen volgens mij niet om.

      Verwijderen
    4. Hi Opnieuw beginnen, Minder wassen scheelt water en textiel. Maar waarom opvouwen voor iets gewassen wordt? Los in de trommel wordt het wasgoed toch schoner. Als iets alleen moet worden opgefrist (geen vlekken of zo) kan het luchten. En je kan ook tussen wasbeurten kleding opfrissen in een plastic tas even een paar nachtjes in te vriezen. Dat doodt bacterien en dan is het "lage temperatuur geurtje" zoals mijn oude tante dat noemt weer weg. Niet voor ondergoed uiteraard maar wel voor wol, zijde, viscose blouses en ook wel de jeans, ook sportkleding die alleen op 30 of 40 mag.

      Verwijderen
    5. Opvouwen gaat prima. Los opvouwen.. ik doel op de lakens en de handdoeken. Alles los in de wasmachine vreet ruimte. Alles gaat op de lange kookwas en ik gebruik het als best geteste wasmiddel van de Lidl. Deze doe ik niet in het zeepbakje. Maar op handdoeken. Het lange wasprogramma in mijn AEG duurt twee uur. Ik zet hem niet op sneller wassen.

      Verwijderen
  5. Wat mij nog steeds verbaasd is dat er niet al veel eerder iets gedaan is om ons drinkwater effiecienter in te zetten. Want er is natuurlijk niet zozeer een tekort aan water, maar aan water wat drinkbaar is. Waarom spoelen wij onze toiletten om met drinkwater ? Waarom sproeien wij onze tuinen met drinkwater? En die oplossingen zijn vaak al lang voor handen ,maar er is niets mee gedaan. Waarom niet standaard regentonnen integreren bij nieuwbouw woningen, waarom niet regenwater installaties bij nieuwbouw?Het idee om alles maar duurder te maken is niet echt efficient, want wie dus weinig te besteden heeft is degene die er last van heeft. Diegene die genoeg te besteden hebben zullen er weinig mee doen. Dat merk je nu al vliegen word duurder, maar word er minder gevlogen? Eten word duurder maar merk je daar iets van in de winkels?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf gebruik ik waar mogelijk geen drinkwater als dat ook anders kan.Ik vang douche en wasmachine water op om mijn toilet mee door te spoelen en ook de badkamer mee schoon te maken. Verder heb ik een regenton en die loopt dezer dagen aardig vol. Zit nog te denken over een 2e, daar geef ik in droge tijden mijn planten mee water en binnenshuis het hele jaar.

      Verwijderen
    2. Er worden nog steeds grote nieuwbouwprojecten gerealiseerd waarbij de regenwaterafvoer in de muur is ingesloten en direct naar het riool gaat. Juist in een nieuw te bouwen kantoor of groot apartementencomplex zou je denken dat regenwater voor het doorspoelen van de toiletten goed te realiseren valt en aardig wat zode aan de dijk zet...

      Verbazen doet het me niet, het vergt een geringe investering en - belangrijker - doortastende flexibiliteit bij het verlenen van bouwvergunningen. Oh en in de toekomst mogelijk iets meer onderhoud. Allemaal dingen waar we collectief niet erg goed in zijn (niet alleen Nederland uiteraard maar onze relatie met water is wel een beetje uitzonderlijk)

      Verwijderen
  6. Al die data centers worden gekoeld met DRINKWATER!!! Al eens gelezen of opgezocht wat een Datacenter verbruikt of een vraag aan een AI chatbot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las enige tijd in NRC dat het stellen van een eenvoudige vraag aan AI Chatbot evenveel energie kost als het opladen van een mobiele telefoon. Dus niet stellen die vraag want dan moeten die datacentra heel veel stroom verbruiken en afkoelen!! 😉

      Verwijderen
  7. Ik probeer altijd zuinig te zijn met energie en water. Ik las dit artikel ook, en soms zinkt de moed me echt in de schoenen van al dit soort nieuwsberichten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, dat heb ik ook hoor! Genoeg gezonde ideeen in de reacties gelezen en idd drinkwater zou niet gebruikt moeten worden op plaatsen waar minder gezuiverd water ook voldoet. Dat wordt al jaren geroepen, maar er gebeurt niet veel.
      En ja, wij kunnen zelf wat doen, ook hier een regenton voor de planten. Maar waarom niet met de grootverbruikers in overleg?
      Dat van de datacenter wist ik niet. Echt erg. Groet, G

      Verwijderen
  8. Ongeveer 35 m3 samen. 3 regentonnen voor de buitenplanten
    Douchen 1-2x per week en spoelen toilet regelmatig door met een bakje water gevuld onder de kraan om het plasje van het vlak te spoelen, doorspoelen doen we zo'n 5x per dag, ontlasting naturlijk meteen. WC papier van de plasjes in gebruikt zakje in pedaalemmer. Onze riolering is oud en kwetsbaar dus we proberen die zoveel mogelijk te ontlasten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, wc papier in afval emmer. Die kende ik nog niet. Goede.

      Verwijderen
    2. doen wij al jaren, alle papier in bakje naast de wc en geen papier meer doorspoelen, kan je bijna altijd met een korte spoeling af.

      Verwijderen
  9. Wij komen zeer regelmatig in zuid Spanje. Door de droogte (embalses zijn maar voor 30% gevuld met water) zijn er beperkingen in het watergebruik. Je mag max.1600 liter water per dag gebruiken, de tuin niet sproeien, geen auto wassen en geen zwembad vullen. Verder wordt er veel flessen water gedronken omdat kraanwater naar chloor smaakt. Door de extreme regenval met Pasen is gelukkig aanvoer van water per schip uitgesteld, want voorlopig niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1600 liter per dag is daar ook een hoeveelheid mensen, of bedrijven voor genoemd? Ik vind het veel.

      Verwijderen
  10. Ik woon in een land met zeer hete lange zomers. Vijf maanden achtereen geen regen is heel normaal. Hier geen enkele restrictie voor watergebruik. Gewoon drinkwater uit de kraan. Maar: het regenwater wat overvloedig in de winter valt wordt verzameld in spaarbekkens en stuwmeren. Dat water wordt tijdens droge tijden onder meer gebruikt voor irrigatie. Nederland is gewend om water 'er te werken' en dient haar minder te veranderen richting opslaan van water.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is gewoon jammer dat goed drinkwater in de wc weg spoelt, Wij hebben achter het huis 6 regentonnen daar spoelen we de wc mee door behalve de grote boodschap die gaat direct, geven planten water ed.
    Douchen 1x per week de rest aan de kraan spoelen onze groente eerst uit met regenwater ( eigen moestuin)
    Als we aan visite vragen om de wc door te spoelen met een emmertje dat er naast staat ( behalve met grote boodschap )doen ze dat meestal niet en hun antwoord is dan: dat ben ik niet gewent hoor dat doen wij thuis niet dat is vies.
    Zij douchen elke dag en vinden het vies als je niet elke dag onder de douche gaat.
    Als ze eerst de mensen eens ' opvoeden' dat elke dag douchen slecht voor je huid is ed.
    En de grote bedrijven eens aanpakken.
    Ook een grijs water systeem maken... maar ja dat kost geld.
    Wij hebben daar over nagedacht maar wonen in een jaren 30 woning en dat is eigenlijk niet te doen.
    Zonnige groet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb 14 jaar gewerkt bij de Drinkwaterleiding in Rotterdam. Voorloper van Evides. Sinds vorig jaar staat er op de website iets over zuinig zijn met water, idioot gewoon,
    Destijds na de crisis in 1980 ontvingen wij een verrekijker, omdat de winst van notabene nutsbedrijf omhoog ging De bedrijven verbruikten heel veel meer water. Er is genoeg water. Het meeste water wordt door bedrijven gebruikt. Datacenters nu bijvoorbeeld smijten met leidingwater.
    De economie is nu op een hoogtepunt. Voldoende mensen en nog steeds personeelstekorten. De ene helft van Nederland betaalt de andere helft toeslagen! Absurd. Opdat bedrijven meer geld verdienen. Ik stop met mijn relaas. De ongelijkheid is groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn man werkt 4 van de 5 dagen thuis. De kleuter gaat nog 12 keer per dag naar de wc (is net zindelijk en moet om de haverklap). We verbouwen zelf fruit en groente (met inmaken eten we 75% van de tijd zelf verbouwd). Mijn werk is fysiek zwaar (dus douchen bij thuiskomst en elke werkdag alles in de was).
    We gaan niet op vakantie en zetten in mei een zwembad op dat we tot in september gebruiken (geen waterwissel).
    We sporten in de natuur en douchen dus thuis.
    Al met al is een verbruik van 75m3 niet gek.

    Wel debiel om te bedenken dat er bedrijven zijn die dat in een dag! Verbruiken. En dat de duurzaamheid dan bij huishoudens vandaan moet komen. Net als die campagnes over gebruik minder stroom en gas. Bij de roverheid en bedrijven brandt dag en nacht licht. De temperatuur in die gebouwen ligt 3 tot 5 graden hoger dan bij mij thuis. Maar ik moet het bezuinigen doen.

    Ik wil best bij een nieuw huis grijs water (wasmachine, douche, regenwater) gebruiken voor de wc. Maar ik ga niet mijn huis nu compleet overhoop halen om 7m3 water te besparen in een jaar. Waarbij het ook mank gaat want het regenwater van onze daken vangen wij op in een systeem waar we 8000liter regenwater in kunnen opslaan. Dat is water voor de tuin, ik lap de ramen buiten ermee,we spoelen de auto ermee af(regenwater loopt hier het riool in een de wasstraat voert af op hetzelfde riool). En als er buiten met water wordt gespeeld is dat regenwater uit de opslag. Als we dat water dus gaan afvangen voor de wc gaan we meer drinkwater voor de tuin gebruiken.
    Ik heb een emmer in de badkamer voor het eerste koude water, daarmee spoelen we dan plasjes door tot de emmer leeg is.
    We verspillen geen water, maar we gaan ook geen uur per dag aan de laatste druppel besteden tot de grote klappers door bedrijven en de roverheid zelf zijn gemaakt.

    Er zijn genoeg mensen die 5 dagen per week op het werk naar de wc gaan, daar drinken, de vaat wordt daar gedaan, hun huis blijft veel schoner, velen douchen zelden thuis doordat ze op het werk of bij de sport douchen. Hun waterverbruik lijkt heel laag.. maar eigenlijk verbruiken ze duizenden liters buitenshuis en als je dat bij elkaar optelt zijn ze helemaal niet zo zuinig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste anoniem: Mij stoort het enorm dat je schrijft "roverheid" in plaats van overheid. Daardoor had ik je reactie bijna niet geplaatst, terwijl jouw tekst verder best OK is.

      Verwijderen
    2. Mee eens Aaf - passief agressief, voegt niets inhoudelijks toe aan het betoog.

      Verwijderen
  14. Niet,want zo lang we de wc doorspoelen met gewoon drinkwater hoeven we ons echt nog geen zorgen te maken.
    Evelien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Als je zwaar lichamelijk werk doet moet / wil je natuurlijk elke dag douchen. Wel kort graag ;-). Ik doe kantoorwerk, en hoef dus echt niet elke dag te douchen - wassen aan de kraan werkt ook. Afwaswater, voordat de kraan warm is, wordt opgevangen - maar ik vergeet wel eens om dat in het toilet te gebruiken, als er nogal wat in de emmer zit. Mijn tuin moet maar tegen wat droogte kunnen - alleen de hortensia krijgt wel eens het gebtruitke afwaswater - kan -ie best tegen - zeker als de ton leeg is, wat in de loop van een droge zomer echt gebeurt.
    Maar Aaf, woningen worden natuurlijk gewoon NIET opgeleverd, als er geen wateraansluiting is - net als nu soms projecten stilliggen / uitstel krijgen / doordat er geen energieaansluiting kan worden gerealisserd....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat dacht je van een geheel nieuw verpleeghuis dat niet op de elektriciteit kan worden aangesloten? Dat verpleeghuis is gebouwd omdat er een ander compleet verouderd is. De bewoners moeten nog 4 tot 5 jaar wachten volgens de berichten. Het oude wordt gesloopt. Je zou dan toch verwachten dat je het nieuwe ipv het oude van elektriciteit wordt voorzien?
    Nieuwe wateraansluitingen zijn hier een kleiner probleem. Zodra de bruinkool winning in Duitsland stopt, kan hier het grondwater weer stijgen. Nú wordt het in Duitsland weggepompt zodat ze kunnen werken.
    En qua waterverbruik, ik heb geen idee wat ik exact verbruik omdat ik regenwater voor de tuin gebruik en een nieuwe wasmachine heb gekregen die ook minder verbruikt. Ik moet dus nog even afwachten. Maar ik weet dat ik ondanks dagelijks douchen nog steeds onder het gemiddelde verbruik van een 1 persoons huishouden zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik/wij zijn zuinig met water en hebben een warmtepomp en zonnepanelen. Ik douche wel iedere dag maar niet langer dan 2 minuten en iets langer wanneer ik mijn haar was (1 x per week). In onze appartementen duurt het 2 volle emmers van 10 liter voordat het water in de keuken warm is. Ik begrijp niet hoe dat kan in zo'n 'duurzaam' gebouwd appartment. Ik vang het water op en gebruik dat voor de planten/toilet,koken etc. maar ik weet van veel bewoners in ons complex dat zij het weg laten stromen. Voor nieuwbouwhuizen zijn enorm veel nieuwe regels (geen gas, 0 op de meter, zonnepanelen etc.) en ik snap niet waarom er niet geïnvesteerd kan worden in een grijs water installatie voor het toilet en de was. Misschien de spreekwoordelijke druppel op een gloeiende plaat maar je moet ergens beginnen. Door de klimaatverandering zal er waarschijnlijk in NL (en andere landen in Europa) (veel) meer neerslag vallen en dat hebben we afgelopen herfst en winter gezien. Zelfs het voorjaar is nog erg nat. Waarom geen opslag. Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet maar de boeren willen dat het grondwater zo laag mogelijk blijft zodat de koeien in de wei kunnen lopen en het land beter bewerkbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begreep dat ik in mijn huis de ketel zo kan afstellen dat ik of heel snel warm water heb, maar dat daarvoor dan meer energie nodig is om het warme water paraat te houden. Dus ik kies ervoor om iets langer te wachten op warm water - dat scheelt energie....

      Verwijderen
    2. Snap je punt overal worden bestaande woningen gasvrij gemaakt , maar voor drinkwater , waar we nu zogezegd voor gewaarschuwd worden dat het schaars gaat worden , worden geen maatregelen genomen, terwijl je zou denken als je dan toch zo rigoreus de woningen aanpakt dat niet gelijk meenemen, lijkt me goedkoper dan over een aantal jaren weer aanpassingen doen. En hetzelfde lijkt mij voor nieuwbouw.

      Verwijderen
  18. De zin "Hoe moet je wonen in een woning zonder wateraansluiting?", bracht me even terug naar mijn kindertijd. Ik ben geboren in 1944 en in mijn geboortedorp was geen enkel huis op welke nutsvoorziening ook maar, aangesloten. Ieder huis had wel een of meer pompen voor water. De pomp voor het huishoudwater werd vaak dieper geslagen dan de pomp voor het vee. Het afvalwater van de keuken ging, soms via een zinkputje, naar een afwateringssloot, de wc was een tonnetjes -wc die wekelijks geleegd werd op de mesthoop. Een corvee dat altijd eufemistisch "de beer slachten" genoemd werd. Keukenafval werd aan de varkens gevoerd.
    Wassen was voor mijn moeder altijd een hele dag werk waarvan de voorbereidingen vaal al de dag ervoor begonnen. Alles handwerk, want; geen elektriciteit.
    Kortom, wel leefde naar de hedendaagse normen dagelijks op de rand van leven en dood. Toch zijn we allemaal gezond opgegroeid en achteraf denk ik wel eens dat we een enorme weerstand opgebouwd hebben door al die 'onhygiënische' toestanden waarin we opgroeiden.
    Voordeel was wel dat ons speelterrein een erf was van rond 10.000 m2, waar we alle ruimte hadden om ons uit te leven en dat alle natuur dichtbij was. Heb echt nooit het idee gehad veel gemist te hebben in mijn kindertijd, ondanks het gebrek aan alle nutsvoorzieningen, mijn ouders en zeer zeker mijn moeder, waarschijnlijk wel, want die was opgegroeid in een boerderij die wel elektriciteit had en mijn grootmoeder had al voor de oorlog een elektrische wasmachine. Eentje met nog een teakhouten kuip.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tja, wij wonen dus ergens met een enorme watercrisis (want droogte). En hoewel we al zuinig met water waren, leer je dan nog veel zuiniger te zijn. Soms trouwens ook noodgedwongen: de waterstraal is vaak zo zwak dat het niet genoeg is om te kunnen verwarmen, of het wordt minimaal 50 graden ofzo, dus douchen we met een emmer water. En genieten we van de keren dat het wél eens lukt "normaal" te douchen. Verder veel hergebruiken, bv water waar we de groenten mee afwassen gaat naar de planten of wordt de wc mee doorgespoeld, naspoelwater van de afwas ook voor het doorspoelen van de wc. Niet zomaar elk dingetje in de was wanneer het nog niet vies is.
    Maar ik let ook op de watervoetafdruk van voedingsmiddelen. Zo eten we bewust minder vlees, maar ook met koffie/thee gaan we bewust om (koffie "kost 150 liter water per kopje koffie bijvoorbeeld).

    BeantwoordenVerwijderen
  20. In Engeland, waar ik woon, zijn de diverse waterzuiverings bedrijven al jaren geleden geprivatiseerd. De aandeelhouders zien niet graag dat de bedrijven veel geld uitgeven aan onderhoud en investeringen in vernieuwingen en nu zitten we met problemen. Voor overtollig regenwater en afvalwater is er geen opslagruimte meer over (enorme groei van de bevolking, natte winter en zomer) en wat doen die bedrijven dus? Het overtollige water wordt op drukke dagen via de riolering geloosd in rivieren. Daar drijven de drollen rond en daar kan niet meer gezwommen worden. De jaarlijkse "boat race" was dit jaar een ramp en meerdere deelnemers aan de wedstrijd moesten afzeggen want die hadden bij het trainen rivierwater ingeslikt!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. En dan is 50 m3 nog heel weinig! In mijn rekening stond dat het gemiddeld 160 m3 per alleenstaande is (uit mijn hoofd maar minimaal dat).

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.