woensdag 22 mei 2019

Mijn boodschappengewoontes

Een vroegere baas van mij had een jaarmenu. Voor iedere dag van het jaar had ze een vast gerecht. Ze hoefde na het samenstellen van het jaarmenu dus nooit meer te verzinnen wat ze zou kopen en koken in een week, want de recepten en boodschappenlijstjes lagen al klaar. In het voorjaar een paar keer asperges, weer wat later regelmatig verse spinazie en in de winter winterse gerechten zoals stamppot zuurkool en erwtensoep.

Ik was helemaal verbluft toen ze dit tijdens een teametentje vertelde. Een jaarmenu? Ik heb niet eens een weekmenu, nooit gehad ook! Wel had ik een aantal vaste gerechten die ik regelmatig maakte, zoals zuurkoolstamppot met kaas en ananas op de woensdagavond of een grote pan macaroni. Verder kookte ik regelmatig toetjes, zoals griesmeelpudding en custardvla, maar verder heb ik geen vaste gerechten die ik op een bepaalde dag van de week kook.

Wat doe ik dan?
Ik richt mij naar aanbiedingen, maar alleen als ik ze lekker vind. Je kunt mij niet blij maken met bietjes of asperges, dus die koop ik niet en zet ik dus niet op tafel.

Aan de hand van de groenten die ik in huis heb bepaal ik wat op een bepaalde dag wil eten. Bijvoorbeeld een heerlijke curry met veel kerrie, en bloemkool en winterwortel en daarbij tofu en noedels of rijst.
Of een salade met gemengde bonen en sla en tomaten en gekookte sperziebonen. De kidneybonen en witte bonen zijn dan zowel een bron van koolhydraten als een bron van eiwitten en zoals je waarschijnlijk wel weet, bevatten ze ook veel vezels.

14 opmerkingen:

  1. Ik maakte vroeger maandmenu's. Vooral omdat een van de kinderen heel veel duidelijkheid en structuur nodig had.Juist omdat er een maandmenu was, kon er wel gewisseld worden in de menu's van die maand, dus kon ik wel rekening houden met aanbiedingen en er zat ook standaard een restjesdag in elke week. Nu ik alleen woon maak ik aan de hand van de aanbiedingen een weeklijstje voor menu en boodschappen, waar ik soms ook weer van afwijk.Dat kan nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je nog wat gevoeld van de 3.4 aardbeving ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, niets van gemerkt, ik sliep! Ik werd even later wel wakker omdat mijn telefoon begon te piepen omdat er dringende nieuwsberichten waren, van RTV Noord en van de NOS. Maar ik keek pas na 8 uur op mijn mobiel en las over de aardbeving.
      Mijn gevoel van veiligheid wordt er niet beter op!

      Verwijderen
  3. De winkels hebben bijv. elk in een bepaalde week van het jaar een bepaalde reclame. Ik weet niet of dat geld voor alle reclames maar wel wanneer bij "de tuinen" de thee in de reclame is.
    Zo weet ik ongeveer hoeveel ik nodig heb om van reclame tot reclame te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pfffft, een jaarmenu!
    Daar moet 'k toch niet aan denken dat ik nu al weet dat we op 21 december kapucijners gaan eten ;(
    Nee, ik plan meer aan de hand van het weer van de dag, dus sla als het 35 graden is en bonensoep bij min 10.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aan de hand van de reclamefolders maak ik op zondag een weekmenu en bekijk ik ook, wat er nog in huis is. Zo heb ik ook nooit problemen met 'wat zullen we vandaag weer eens eten'! Meestal ga ik dan op maandag ook de boodschappen doen. Lekker rustig in de winkels !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, een jaarmenu! Dat lijkt me veel rust geven, alleen mij niet: Mijn menu's worden bepaald door aanbiedingen en afgeprijsd. Ik zou niet blij worden als er een bloemkool van 3 euro op mijn jaar- of maandmenu zou staan terwijl de sperziebonen maar 1 euro kosten :-) Groetjes, Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De gangbare boodschappen haal ik meestal in het begin van de week. Verse groenten en fruit 1 of 2 keer per week en vlees 1 keer in de maand. Ook bestel ik 1 keer per maand kruiden en rijstolie, thee etc. bij Pit&Pit.
    Ik bedenk in de loop van de dag wat we gaan eten en gebruik de waren die er in huis zijn. De combinaties zijn soms wat vreemd maar altijd lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben hier een poos veel restanten gekregen (huisgenoot hield zich veel bezig met groepen mensen die eten dat weggegooid zou worden, opvangen, verdelen en mensen leren daarmee gerechten te maken.

    Dan is het iedere keer een verrassing wat er nou weer ineens overblijft, mee naar huis komt en "dringend" verwerkt moet worden. Ik werd er wel creatief van, en het lukte echt heel vaak om toch alles alsnog te verwerken zodat er geen voedsel werd weggegooid.

    Nu mag ik weer alles zelf bedenken. Ik laat me heerlijk leiden door waar ik zin in heb, wat er in het seizoen is (daar heb ik automatisch ook zin in, mijn hele leven al, dus dat is makkelijk) en wat er in aanbieding is of er erg mooi/lekker/vers uit ziet....

    Leuk alle reacties te lezen hier boven, in ieders manier zie ik voor- en nadelen. En van ieder kan je wat leren, ook weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou gek worden van zo'n jaarmenu. Het lijkt me ook helemaal niet praktisch. Je kunt niet profiteren van aanbiedingen, sommige dingen zijn handiger om in het weekend te maken dan doordeweeks (en het lijkt erop dat ze elk jaar hetzelfde menu gebruikt, of schat ik dat verkeerd in?) en vooral: er is dan toch geen ruimte voor spontaniteit...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze gebruikt ieder jaar hetzelfde jaarmenu. Spontaniteit is niet haar sterkste kant. Aangezien ze haar hele volwassen leven gewerkt heeft en haar man ook en ze dus in het weekend meer tijd had dan doordeweeks, zal haar jaarmenu niet op datum geweest zijn, maar op weeknummer en dan van maandag t/m zondag.
      Op zich vind ik het niet zo raar, ze zal in haar menu zeker gebruik gemaakt hebben van seizoensgroenten en geen uit verre landen ingevlogen groenten. Dus redelijk duurzaam en zeer duidelijk!

      Verwijderen
  10. Jeetje een Jaarmenu ik moet er niet aan denken ! Ook ik heb dagen dat ik iets maak met de dingen die ik in huis heb en dan moet ik soms creatief zijn en het pakt altijd best heel goed uit want ook de man hier is dik tevreden .Leuk toch om wat te ''rommelen '' met wat we in huis hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met een moestuin, eet je met gemak een jaar rond van de oogst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welnee, de oogst van de verschillende groentes kan mee- of juist tegenvallen. Of de vriezer zit vol, of ik koop toch wat groentes bij de winkel.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.