donderdag 15 augustus 2024

Gratis biologische groenten opgehaald

Mijn buurvrouw heeft een groenteabonnement bij een biologische groentetuin op 10 kilometer hier vandaan. Ze is op vakantie en daardoor mocht ik deze week weer van haar abonnement gebruik maken. Net als vorig jaar en het jaar daar voor. Buurvrouw heeft een 1-persoons abonnement op biologische groenten, kruiden en eetbare bloemen en soms ook wat fruit, zoals aardbeien.  Over dit groentenabonnement kun je hier meer lezen. Er is een wachtlijst, dus het lijkt er op dat het voorspoedig gaat met het bedrijf.
Vorige jaren mocht ik ook een aantal keren gebruik maken van haar abonnement, volgens mij was het gisteren al weer de 6e keer. Ook nu heb ik er weer dankbaar gebruik van gemaakt.

Je mag kiezen wat je wilt, waar koos ik voor? Zie daarvoor bovenstaande foto en onderstaand lijstje.

bolletje knoflook

takje rozemarijn

platte peterselie

basilicum




aardappels 845 
gram



paarse sperziebonen 345 
gram
gele uien 510 
gram
rode uien 565 
gram
witte en paarse aubergine 302 
gram
broccoli met veel steel en blad 410   gram
courgette 889 
gram
TOTAAL GROENTEN 3021 
gram


Je vraagt misschien: waarom neem je zelf geen abonnement als je graag biologische groenten eet?  Je kunt het abonnement niet stilzetten en ik heb persoonlijk geen puf om vanaf begin mei tot eind november, 30 weken per jaar, 10 kilometer heen en 10 kilometer weer terug naar huis te fietsen. In de zomer gaat dat zo nu en dan prima, maar in september t/m november?

8 opmerkingen:

  1. misschien wil de buurvrouw het wel meenemen als u ook een abonnement wil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, dat is zo leuk aan een blog. Mensen helpen je zomaar aan een idee!

      C/J

      Verwijderen
  2. heb het geluk zelf "biologische"groenten.kruiden en fruit te hebben in mijn achtertuin/zij en voorkant

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan bof ik met de bio-internetboer,die aan huis bezorgt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Is dit voor 1 persoon voor een week?
    Wat kost zo'n abonnement?
    Daar eet ik in een week het dubbele van...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je mag daar zelf kiezen wat en hoeveel je meeneemt.
      Dit is inderdaad voor 1 persoon, want mijn buurvrouw heeft een 1 persoonsabonnement.
      De keuze die ik maakte, berekende ik op 431 gram per dag, niet schoongemaakt. Dat leek mij al best veel voor 1 persoon.

      De prijs mag je per jaar zelf bepalen, binnen zekere grenzen. Je betaalt minimaal €15,50 per week, 30 weken lang, in totaal €465,-. Dit is voor mensen met een laag inkomen.
      Heb je een wat hoger inkomen, dan betaal je 21 euro per week, 30 weken lang, in totaal €630,-
      Heb je nog weer een hoger inkomen, dan mag je de prijs zelf bepalen, maar die ligt dan natuurlijk wel hoger dan €21 per week, ook al die 30 weken. Dus bijvoorbeeld €700,-
      Dit alles is voor 1 persoon.
      Heb je een huishouden van 2 personen, dan neem je 2 pakketten per week af en worden de kosten verdubbeld.

      Verwijderen
    2. Dat zou voor mij dan inderdaad te duur zijn, want ik eet hier echt het dubbele van in 1 week. Ik denk dat ik aan bereid gewicht aan groente al op 500/600gr zit.
      Ik eet 2x dgs veel groente en wat fuit. Groente is mijn basis voor eenmaaltijd en dat vul ik aan.

      Verwijderen
    3. Qua prijs komt het overeen met het hebben van een moestuin. Consumenten geldgids in het laatste nummer in de bieb. Dit bedrag klopt.
      Qua hoeveelheid groenten kom ik op veel meer uit. Ik teel tot 50 soorten per jaar.

      Verwijderen