maandag 23 september 2019

Meterprobleem, neem contact op met de klantenservice!

Dat gaf mijn bloedsuikermeter voor mijn diabetes als melding en meten ging niet meer, ook niet bij een tweede poging. Ik vond in de handleiding een 0800 telefoonnummer dat ik belde.  Er stond heel streng bij dat ik de meter NIET mocht gebruiken.  Dat lukt ook helemaal niet als je een storingsmelding krijgt, maar dat terzijde. De telefoon ging niet eens over en  na verloop van een paar minuten was er ook duidelijk geen contact. Die klantenservice was gewoon niet bereikbaar! Wat nu?

Het was eigenlijk ook een beetje mijn eigen fout. Een diabetespatiënt hoort naast de meter die in gebruik is, ook een reservemeter te hebben en die had ik niet meer! Wegens oud en over datum heb ik oude bloedsuikermeters laatst weggegooid. Er waren geen teststrips meer voor te krijgen, dus waren ze volkomen nutteloos geworden.
Ik heb een machtiging bij de DVN- (Diabetes Vereniging Nederland) winkel, daar kan ik diabetes hulpmiddelen bestellen die door mijn zorgverzekeraar vergoed worden.
Online heb ik bij de winkel van de DVN gezocht naar een zelfde soort meter, maar ook die is blijkbaar niet meer in de handel.  Ik heb de meter ook al weer 5 jaar en het gaat heel snel in de wereld van medische hulpmiddelen en dan moet je over op iets anders. Ik heb ook nog elders online gezocht, maar die dingen en bijbehorende teststrips zijn niet meer leverbaar. Vandaar dat ik telefonisch niemand bereikte!
Dus heb ik online een ander merk meter besteld met andere, bijpassende testmaterialen.

Maar......  toen had ik dus nog steeds niets aan mijn oude meter, terwijl ik daar nog flink wat dure (niet voor mij, maar wel voor de zorgverzekering!) teststrips voor had.
Bij mijn modem of mijn computer is het soms zo, dat ik, om het apparaat weer aan de praat te krijgen, de stekker uit de stroom haal en vervolgens na een aantal minuten het systeem weer opstart. Dat werkt vaak uitstekend, ook op mijn werk was dat zo met computers en printers en dergelijke!
Misschien werkt dat ook voor mijn bloedsuikermeter?
Ik haalde de twee batterijen er uit, wachtte even en plaatste ze vervolgens weer terug.

En ja hoor, hij gaf niet meer een foutmelding en testte naar behoren mijn bloedwaarden😅

Zo zie je maar weer, soms kom je met stroom volledig uitschakelen en vervolgens weer aansluiten verrassend ver!


11 opmerkingen:

  1. Fijn. Ik zou wel de oude meter nu gaan ijken / vergelijken met de nieuwe meter die je besteld hebt. Wie weet meet 'ie niet meer goed, ook al geeft 'ie wel een uitslag! Ook als je je niet lekker voelt (hypo of hyper), zou ik snel contact opnemen met een arts zodat er een goede meting gedaan kan worden. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb inmiddels 28 jaar diabetes, ik kan heel goed met hypo's en hypers omgaan, daar heb ik geen arts voor nodig.
      Wat ik wel ga doen, is de meters vergelijken en als de oude nogal afwijkt, dan bestel ik een extra nieuwe.

      Verwijderen
  2. Zorgverzekeringen zorgen dat de kosten betaald worden maar wel van jouw eigen premie (en die van de alle andere mensen).
    Wij, ziek of gezond, betalen samen de kosten die onze zorg kost!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt, daarom heb ik ook zelf besloten dat ik helemaal niet door de internist in het UMCG behandeld hoef te worden, zo ingewikkeld is mijn diabetes niet en ik ben teruggegaan naar de huisarts. Deze (keten)zorg bij de huisarts is een stuk goedkoper dan de specialist. Ik zie 1 keer per jaar een huisarts en 3x per jaar een verpleegkundige. In het ziekenhuis was ik 5x per jaar bij de internist.

      Verwijderen
  3. Jammer dat je altijd in de verdediging schiet als iemand goed bedoelt wat zegt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn huisarts en de doktersassistente zouden helemaal tureluurs worden als ik iedere keer als ik een hypo of hyper had contact opnam. Je wordt als patiënt geacht aan zelfmanagement te doen. Als ik er echt niet uit kom, dan neem ik contact op met de diabetes- of praktijkverpleegkundige, die hebben mij ook geleerd hoe ik dat zelfmanagement moest aanpakken.

      Verwijderen
    2. Er is geen sprake van verdediging. Ik leg uit dat ik veel ervaring heb en me als diabeet heel goed zelf kan redden. Er zijn in Nederland 1,2 miljoen mensen met diabetes (bron: diabetesfonds) Als al die mensen bij een hypo of een hyper een arts gaan bellen om te laten checken of het goed gaat met hun diabetes, dan worden die artsen overbelast.
      Ik heb 34 jaar geleden bij mijn zwangerschapssuiker een uitgebreide scholing in het ziekenhuis gehad en toen ik later, in 1993, weer verstoorde waarden had, heb ik op eigen kosten cursussen gedaan bij de thuiszorg en later toen ik insuline ging gebruiken nog weer in het ziekenhuis een scholing gehad.

      Mij gaat het er om dat mensen die net de diagnose hebben gekregen niet een verkeerd beeld krijgen over wat de ziekte inhoudt en niet moeten denken dat ze bij alles een dokter moeten bellen.

      Verwijderen
  4. Deze meter had ik ook. Erg fijne meter. Idd sinds vorig jaar uit de handel. Ik heb nu de accucheck. Wel slim om te vergelijken met de nieuwe. Wijkt meestal paar tiende af.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Slim van je; zo werkt het inderdaad vaak met 'slimme' apparaten en meters.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kunt ook bij de apotheek een meter halen. Ze helpen mijn moeder ook altijd als de meter piept en raar doet. Is ook wel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat weet ik, je kunt je meter daar ook laten controleren. Morgen wordt de nieuwe meter afgeleverd, dan kan ik checken of de testwaarden overeenkomen.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.