vrijdag 4 augustus 2023

Een lange reis

In de afgelopen week reisde ik van mijn huisadres naar Ameland en na een week weer terug naar huis.
Jongste dochter had aangeboden met het OV te gaan, maar ik koos er voor om zelf met het OV te gaan, ik ben er gezond genoeg voor. Mijn lopen gaat wel goed en ik hoef geen rollator of stok mee te nemen, zo slecht is mijn balans (nog?) niet. Ik heb wel onder slechtere omstandigheden naar en van Ameland gereisd, namelijk met rollator in trein, bus en boot lees hier meer    en ook hier

De titel van dit blogje is: een lange reis, hij is niet super lang, maar vroeger, eind jaren 70, reed er in de zomer een rechtstreekse bus vanuit Groningen naar de veerdam in Holwerd en weer terug naar Groningen. Dat was veel sneller. Het was de Amelandbus, waar mijn schoonouders, wonend in een dorp vlakbij Holwerd, graag gebruik van maakten om naar Groningen te reizen en 2 van hun 3 kinderen te bezoeken. Mijn partner en ik woonden in de stad Groningen en mijn schoonzus en haar man woonden toen ook nog in de stad. Een mooie en snelle verbinding!
Helaas is die verbinding al lang opgeheven.
In de afgelopen jaren moest ik eerst naar Leeuwarden reizen en dan met de bus naar de veerdam in Holwerd. Dat schijnt nu ook niet meer te kunnen, of de nieuwe verbinding is in de ogen van de site 9292.nl beter, dat is ook mogelijk.
In ieder geval zag mijn verbinding er op de heenweg zo uit:
Met de stadsbus naar het hoofdstation in Groningen,
dan met de trein van Groningen naar Buitenpost
vervolgens met de bus van Buitenpost naar Dokkum
en dan met een opstapperbusje (zeg maar belbus) naar de veerdam in Holwerd.
dan met de boot en vervolgens nog weer met de bus over het eiland.

Hoe lang ben je dan onderweg?
4 uren en 45 minuten.
Daar is dan de overtocht naar het eiland en vervoer op het eiland natuurlijk ook bij, dus van deur tot deur.

Hoe ging dat?
De opstapperlijn was geheel nieuw voor mij en zeker een belevenis. Je moet uiterlijk een uur van tevoren bellen dat je deze verbinding nodig hebt en dan wordt het voor je geregeld. Ik bleek de enige passagier te zijn en er kwam in Dokkum een taxi voorrijden. Alles, behalve uiteraard de boot ging met de OV-chip, maar deze opstapper kost standaard €2,50 per rit, af te rekenen bij de chauffeur. Luxe voor weinig geld!
Kosten  van mijn heenreis inclusief boot: €18,88.

Na mijn vakantieweek op Ameland ging de reis weer terug naar Groningen. Volgens de OV planner ging de snelste reis nu via Leeuwarden.
9292.nl gaf onjuiste OV informatie over de vertrektijd van de boot. De boot vertrok niet om 10:30 uur, maar om 11:00 uur, en zou pas om 11:45 uur aankomen in de veerhaven in Holwerd. En al om 11:40 uur zou de bus naar Leeuwarden vertrekken, maar die vertrektijd zou ik, en mijn ca 30 medepassagiers, niet gaan halen en dan was het wachten op de volgende bus naar Leeuwarden, om 12:56 uur.
Maar we hadden geluk, de bus naar Leeuwarden stond er nog! De chauffeur had gewacht. Dus alle ongeveer 30 reizigers konden door naar Leeuwarden.
Hoe kwam het dat de site 9292.nl onjuist was? De nieuwe dienstregeling van de veerboten was op 1 augustus ingegaan en daar was blijkbaar nog geen rekening mee gehouden. De boot vertrok afgelopen woensdag een half uur later dan in juli het geval was. Dat de dienstregeling gewijzigd was, heeft alles te maken met de vaargeul die nogal ondiep is en snel dichtslibt. Daardoor kunnen veerboten elkaar niet passeren.
In de stromende regen reed de bus naar Leeuwarden. Toen de bus bijna bij het station was, kreeg de bus een storing, reed een tiental meters heel langzaam en stopte voor het bejaardenhuis waar mijn oma jarenlang woonde. Na diverse opstartpogingen kreeg de buschauffeur de bus weer aan de praat. Gelukkig was ik nog op tijd op het station voor de sneltrein naar Groningen.

Weer was ik bijna 5 uren onderweg, dit was inclusief wachttijd op de veerdam. Niet erg, ik had boterhammen, fruit en water mee en zowel in de trein als op de boot zijn toiletten. Mijn blaas zou die uren niet kunnen overbruggen zonder toiletbezoek.
Uiteindelijk kwamen mijn kinderen niet heel veel vroeger op hun  huisadres aan. Toen mijn trein de stad Groningen naderde, ontving ik een apje dat ze weer veilig thuis aangekomen waren.

De terugreis zag er dus anders uit dan de heenweg. Geen opstapperbus deze keer. Kosten van deze reis in totaal: €19,39. Ongeveer net zo veel als de heenweg.

NB Ik reisde wel met 65+ korting in de bussen en Dalvoordeel Noord NL Trein en Bus.
En die korting is daardoor aanzienlijk. Een normale busrit van Buitenpost naar Dokkum kost bijvoorbeeld €5,89 en voor mij €2,33.

10 opmerkingen:

  1. Vraag Valies aan, is qua kosten te doen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij kom ik daar helemaal niet voor in aanmerking, ik voldoe niet aan de criteria voor Valys. Ik loop met gemak 2 kilometer en meer, ik heb al bijna 2 jaar geen WMO hulp.

      Verwijderen
    2. Vallys is voor mensen met een handicap. Als je zoals Aaf met het OV kan, heb je daar geen recht op. Mij lijkt dat terecht.

      Verwijderen
    3. Vallys kan ook als je "gewoon" oud bent. Mijn ouders zijn er 2x mee naar mijn huis in Zeeland gekomen vanuit Amstelveen. Ze durfden die lange reis niet meer met de auto en ov zou ook heel lang duren. Daarom vroegen ze Vallys aan en dat werd goedgekeurd. Ze hadden verder geen handicap waren alleen 88

      Verwijderen
  2. Leuke rit! Friesland en Groningen zijn zulke mooie provincies.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tsjonge, het is een hele onderneming als ik het zo lees Aaf. Maar wel een fijne reis, en die opstapperbus klinkt geweldig.

    Niettemin lijkt het me jammer dat die Amelandbus er niet meer is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach als je weet dat het een groot deel vd dag zal duren ben je voorbereid en zal het ook wel aardig zijn om langs andere wegen te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed gedaan Aaf. Niemand om hulp hoeven vragen. Zulke dingen blijven doen zolang het kan. Dat het lang duurt maakt niet uit. Je hebt de tijd en je ziet nog eens wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij mij was het voldoende dat ik met een rollator liep om met het vals te mogen reizen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb mijn rollator in mei 2022 weggedaan. Toen gebruikte ik hem al een tijdje niet meer, hij stond toen in de schuur en mijn levenspartner in de jaren 1973 tot 1979, die nu 85 jaar is, had een rollator nodig. Die heb ik hem in mei vorig jaar gebracht en cadeau gedaan.
      Ik had misschien in de jaren rond mijn heupoperaties van juni 2020 t/m december 2021, toen ik wel met een rollator liep, recht op een WMO taxi en ook Valys taxi, maar ik verplaatste mij toen fietsend op een gewone fiets en met het OV.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische of kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame voor politieke partijen en ook reacties met nep-informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.