woensdag 21 februari 2018

Meer kleding dan ooit

Als ik mijn kledingkasten bekijk, dan kan ik alleen maar concluderen dat ik meer kleding heb dan ooit te voren. Wat een luxe!
Ik heb wel 20 broeken, minstens 15 truien en een hele reeks blouses en t-shirts, enorm veel sokken en ondergoed. Ik heb daarnaast ook veel nachtgoed. Als ik onverhoopt opgenomen moet worden in een ziekenhuis, dan kan ik kiezen uit een stapel nachthemden en daar heb ik dan ook nog losse pyjamabroeken bij, voor als ik koud ben.
Hoe zat dat vroeger dan?
Ik weet nog dat ik als middelbare scholier voor de winter 2 broeken en 2 truien had. Ook voor de zomer was er niet veel, dan gebruikte ik dezelfde broeken en  daarbij had ik 2 t-shirts.
Toen ik vanaf mijn 23e tot mijn 25e werkte, toen had ik wat meer kleren. Ik had naast broeken ook 2 rokken en 1 jurk, want ik mocht op mijn werk niet met een broek verschijnen.
Daarna, toen ik in de bijstand zat, had ik ook erg weinig kleren. Net genoeg om het tot de volgende wasbeurt uit te zingen. Had ik meer nodig? Nee in feite niet, want ik hoefde niet met nette kleren naar mijn werk. Een paar oude spijkerbroeken, een korte broek, een paar truien en wat shirts was wel genoeg. Ik had indertijd ook geen nachthemden of pyjama's. Ik sliep in oude, verwassen t-shirts.
Toen ik vanwege de zwangerschap naar een ziekenhuis moest,  heeft mijn man snel even wat nachtponnen gekocht, zodat ik iets had voor in het ziekenhuisbed.

Op zich vind ik het prettig om veel kleding te hebben. Dan is er iedere dag volop keuze. Het is wel zo, dat ik niet meer hoef aan te schaffen. Ik heb op dit moment echt genoeg.

18 opmerkingen:

  1. Ik heb ook veel meer dan ik vroeger had maar dat komt ook omdat ik lang met mijn kleding doe.laatst had ik een trui aan die ik kocht bij een kleding party van het zwangerschapsgroepje van mijn oudste zoon( hij is 25😆).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lijkt mij ook wel fijn om meerdere broeken te hebben. wij hebben het ook echt niet breed. ik heb nu ook maam 2 broeken. de was blijft doordraaien, mede door onze kinderen, al hebben die gelukkig iets meer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb denk ik veel minder kleding dan jij. Ik draag geen broeken. Ik draag alleen jurken. Ik heb 24 jurken en 8 leggings. Nachtkleding heb ik ook niet. Nog nooit in het ziekenhuis gelegen maar mocht dat gebeuren dan voldoen een stapeltje viscose of katoenen jurkjes met leggings ook meer dan prima. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door de kringloopwinkels heb ik heel veel kleding verzameld, en zeker in het begin teveel gekocht. Nu ben ik veel selectiever.
    Kleding kopen was vroeger niet makkelijk, ik ben wat langer dan de gemiddelde 1.68 en broeken waren in mijn jeugd altijd te kort. Tot er spijkerbroeken kwamen zonder zoom! Geweldig.
    Ook was het maar 46-50 lastig, alleen echte grote maten winkels en daar vond ik zelden iets naar mijn smaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het juist een verademing dat ik de kast heb opgeruimd en minder kleding heb. In de praktijk draag je vaak hetzelfde, omdat het lekker zit, mooi staat, enz. ;)... Maar 2 is best weinig als je maar 1x per week wast (zoals ik)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 1x per week? Help! Hoe fix je dat!!

      Verwijderen
    2. Niet steeds alles in de was gooien, volle trommels wassen en kleding luchten ipv direct in de was.
      In ons 2 persoonshuishouden komt het wel voor dat we maar 1x per 2 weken voldoende was hebben om in elk geval wit en bont te scheiden. Soms lukt dat ook niet en moet het bij elkaar omdat het anders echt te lang ligt.

      Verwijderen
  6. Als je goed om je heen kijkt hoeft kleding niet duur te zijn. 2 tassen vol bij de Primart met 3 broeken en 4 hemden voor 75 euro. En na bijna een jaar zijn ze nog steeds in prima conditie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had ooit ook veel kleding, maar zoveel als jij heb ik nooit gehad. Nu zorg ik dat ik steeds 3 broeken en 3 jurken in de kast heb, met ongeveer 10 shirtjes daarmee kom ik prima een seizoen door. Ik denk dat ik in totaal 6 broeken en 8 jurken heb, en dan nog 1 rok die alleen met kerst uit de kast komt. Voor de zomer heb ik dan nog 3 korte broeken.
    Omdat ik zo weinig koop probeer ik ook te kijken naar keurmerken en hoef ik niet bij de Primark of andere zeer goedkope winkels te kopen waar ik het menselijk handelen niet zo vertrouw. Maar dat is as een inzicht van de laatste jaren. Met een krappere portomonee snap ik de keuze voor goedkope winkels heel goed, je wilt toch ook leuke kleding aan en kinderen groeien als kool.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een genot altijd weer om te lezen hoe jij het waardeert wat je wel hebt.En je rijk voelt ondanks/dankzij zo zuinig leven dat je je huis af kon lossen. Dat blijft zo indrukwekkend aan je blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. In mijn kledingkast hangt wat voor alle gelegenheden. Wat broeken, shirts, tshirts, jasjes, jurken en een rok. Niet zoveel. Meestal draag ik makkelijke kleren voor thuis en om te werken in de tuin bv. Maar vind het ook heel fijn wat mooie spullen te hebben die ik aan kan trekken naar een feestje of theater. Kopen doe ik niet veel, meestal vind ik wat in de winkel hangt niet mooi. En ik draag mijn kleren echt jarenlang . Wat ik wel aan moet schaffen is nachtponnen. Laatst belandde ik onverwachts in het ziekenhuis, toch wel ongemakkelijk als je dan aleen oude shirts hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik herken dat van vroeger: 1 aan en 1 in de was! De ene week de ene broek aan en de volgende week de andere. Ik mocht ook geen kleding kopen zonder mijn moeder. Zij zag toe op de kwaliteit; hip waren mijn kleren dan ook nooit want ik mocht nooit winkelen in hippe winkels. Dat vond ik toen vreselijk, maar nu merk ik dat ik nog steeds duurdere, kwaliteitskleding koop die wat klassiek en tijdloos zijn. Heeft mijn moeder me toch behoorlijk beinvloed!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vroeger inderdaad ook twee spijkerbroeken. Aan het begin van de winter gekocht, dan waren ze in de zomer lekker dun gewassen. nu heb ik toch meer. Soms zit er een herinnering aan kleding, dan is wegdoen moeilijk. Ook al draag ik het niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb drie spijkerbroeken, die bij de kringloop of tweedehands zaak vandaan komen. Als er eentje slijtplekken of ernstige vlekken krijgt, haal ik snel een 'nieuwe' voor 5-10 euro. Voor de winter heb ik twee warme truien en een stuk of drie shirts met lange mouwen. Voor de zomer een stapeltje (10?) t-shirts en 3 korte spijkerbroeken. Die heb ik wel nieuw gekocht, ik heb ze graag tot net over de knie en die vond ik niet tweedehands. Maar ik doe daar jaren mee. Met schoenen ben ik ook niet moeilijk: ik heb in totaal 5 paar. Slippers, sandalen, lage veterschoenen, nette enkellaarsjes, wandelschoenen. O ja, en kaplaarzen voor in de kippenren. Heb ook altijd maar 1 jas. Ik vind het heerlijk zo, mijn kleding is netjes en functioneel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb niet veel kleding en dat is een bewuste keuze. Je kunt maar 1 broek tegelijk aan en meestal heb je ook voorkeur voor de kleding waar je je het prettigst in voelt en die je goed staan. Zo wordt kleding ook niet muf omdat je alles met regelmaat draagt.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb niet zoveel kleding meer sinds ik er achter kwam dat ik toch wel vaak hetzelfde draag en sommige dingen ongebruikt in de kast bleven liggen. Pyjamas draag ik ook niet, maar ik heb wel een tas in de kast staan met daarin een nieuwe pyjama , wat ondergoed, sloffen , een ochtendjas en wat toiletartikelen voor als ik ooit onverwacht naar het ziekenhuis moet. Hoef in geval van nood niet na te denken wat ik of mijn dochter in moet pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben rigoreus aan het opruimen geslagen sinds eind 2014, toen ik ging verhuizen. Man man, wat een "zooi" had ik. En ook mijn kledingkast moest eraan geloven. Ik had diverse jurkjes die ik alleen tijdens mijn vakanties in het buitenland droeg, maar he 2 is dan toch zeker wel genoeg? En zo ben ik alles heel selectief bijlangs gegaan, ook niet gekeken hoeveel geld er wel niet in zat. Hoppa in de zak voor humanitasbak of naar de kringloop gebracht, weg ermee. En wat heeft het me een rust gegeven. Ik sta niet minutenlang voor mijn kast om te zien wat ik nu weer eens aan zal doen. Nee, spijkerbroek, shirt, hoppa klaar! Zelfs mijn ondergoed moest er aan geloven... Ben er blij mee, maar ik snap anderen ook dat die blij worden van 20 broeken en dito shirtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw wat knap! Ik vind zelfs de 'grote' hoeveelheid kleding die je nu hebt nog weinig vergeleken wat er bij mij in de kast ligt.... Maar mijn consuminderen staat ook nog maar in de kinderschoenen. Ik vind het ook heel knap dat je zo waardeert wat je hebt :).

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.